Schaken op de Europese Staalmarkt (16)

Lees ook deel 1, deel 2, deel 3, deel 4, deel 5, deel 6, deel 7, deel 8, deel 9, deel 10, deel 11, deel 12, deel 13,deel 14 en deel 15

Schaakmetaforen worden vaak gebruikt in het dagelijks leven. Er zou een mooie bloemlezing van te maken zijn. Vroeger bestond er zelfs een Metafoor van het Jaar, ingesteld door de Stichting Bevordering Schaaksport Nederland. De prijs, een oorkonde en een zilveren schaakstuk, was bedoeld voor degene die in het openbaar het schaakspel in overdrachtelijke zin had gebruikt.

In de politiek en in het bedrijfsleven wordt dankbaar gebruik gemaakt van schaakmetaforen.  Met name in de periode van verkiezingen gebruiken politici graag schaakmetaforen die in de media dan soms als kop worden gebruikt boven een artikel of als inleiding bij een gesprek. Hieronder een voorbeeld uit september 2014.

Jeroen Dijsselbloem – EU Commissaris?

De concurrentie voor deze portefeuille is moordend, maar Dijsselbloem heeft – als voorzitter van de Eurogroep – het perfecte profiel. Hij is bekend in Brussel en krijgt steeds meer waardering voor zijn bemiddelende rol bij financieel-economische conflicten tussen de lidstaten. Voor Den Haag is het duidelijk: je kunt beter schaken met een pion die al op het bord staat, dan een nieuw stuk inbrengen.

Ook bij sport, kunst en cultuur komt het regelmatig voor.

Vanmiddag nog bij de finale van het wereldkampioenschap Formule 1.  Twaalf ronden voor het einde was het nog erg spannend. De commentator : ‘Het wordt nu schaken bij een snelheid van 300 km.’ Voetbaljournalisten en -verslaggevers gebruiken ook graag metaforen.

Het bedrijfsleven gebruikt schaakmetaforen voor diverse doeleinden. In personeelsadvertenties en reclames bijvoorbeeld waarbij schaken wordt geassocieerd met intelligentie en analytisch vermogen. Soms is er sprake van een masterplan dat wordt verhuld met de metafoor ‘schaken op meerdere borden tegelijk’.

Nu lijkt zich in Europa zo’n masterplan te ontvouwen waarbij Tata Steel en Tata Motors de hoofdrolspelers zijn in het schaakspel. Dit plan zou ook goed nieuws kunnen zijn voor de werknemers van de modern geoutilleerde staalfabrieken van Tata Steel in Nederland en de bijbehorende hooggewaardeerde researchafdeling. Zou alles toch nog met een sisser kunnen aflopen? Wie weet?

Tata

In India wordt er veel geschreven over de ontwikkelingen bij de Tata Groep en bij de Tata divisies. De extra aandeelhoudersvergaderingen zijn aangekondigd om Mistry en Wadia te ontslaan. Mistry en Wadia willen zich op deze vergaderingen verdedigen en ze overwegen juridische stappen te zetten omdat naar hun mening de regels van Goed Bestuur zijn overtreden.

De Tata Groep heeft gedreigd een van de ontslagen leden van de denktank van Mistry voor de rechter te slepen omdat hij vertrouwelijke informatie naar buiten zou hebben gebracht terwijl hij tweemaal een verklaring heeft getekend (bij indiensttreding en bij ontslag), dit niet te doen.

Veel speculatie ook over wie de nieuwe topman van Tata zou kunnen worden. Komt hij uit de eigen gelederen of komt hij van buiten? Komen er aanpassingen in de verhoudingen tussen de Trusts, Tata Sons en de divisies? Hoe worden de grote problemen, die gesignaleerd zijn, opgelost? Welke veranderingen komen er in de leiding van Tata Sons en de Tata divisies. Kortom genoeg stof om er dagelijks over te schrijven door de pers in India.

Tata Steel en Tata Motors

Tata Steel heeft zijn bestuursvoorzitter vervangen en op 21 december vindt de extra aandeelhoudersvergadering plaats. Mistry en Wadia overwegen zich hier te verdedigen tegen het onrecht dat hen is aangedaan.

Maar intussen gaan de zaken gewoon door. Er kunnen belangrijke ontwikkelingen worden gemeld, ontleend aan Indiase en Engelse media. Mogelijk ook van groot belang voor Tata Steel Nederland!

Jaguar Land Rover komt met de I-PACE

Een week geleden presenteerde Jaguar de conceptversie van de I-PACE in Londen en Los Angeles. Dit werd met groot enthousiasme in de autowereld ontvangen. Het is de elektrische Jaguar die medio 2018 op de markt komt.

Tata Motors gaat 10.000 arbeidsplaatsen creëren in Engeland

Jaguar Land Rover (JLR), zelfstandig onderdeel van Tata Motors,  is een van de twee paradepaardjes van Tata. Samen met de succesvolle divisie TCS  (communicatie, software, advies) verdienen zij het meeste geld. Een belangrijk deel van de winst kan als dividend worden uitgekeerd aan de Tata Trusts die hiervan hun filantropische activiteiten in India kunnen betalen.

Afgelopen vrijdag heeft Tata Motors aangekondigd dat zij bij JLR in Engeland de productie willen verdubbelen in de loop naar 2020 en hiervoor in Engeland duizenden nieuwe banen willen creëren. In sommige publicaties noemt men zelfs een getal van 10.000 banen. Nu werken er ca. 40.000 mensen bij JLR in Engeland.

In 2020 zou men dan 1 miljoen auto’s kunnen maken waarvan een belangrijk deel elektrische auto’s. Ook zou research & development en productie van batterijen voor de elektrische auto’s naar Engeland overgeplaatst kunnen worden.

Ralf Speth, topman van Tata Motors, zei afgelopen week op een bijeenkomst op de Warwick Universiteit in de Midlands in Engeland: ‘Duitsland werkt er aan om de eerste te zijn met een infrastructuur voor elektrische auto’s. Dit is een race. Of wij zijn de eerste of de laatste. Er moet een smart city komen om dit concept in de praktijk uit te testen.’

‘Voorwaarde is wel dat de Engelse regering dit project steunt met het aanleggen van de noodzakelijke infrastructuur voor de digitale snelwegen inclusief een 5G-netwerk voor  communicatie.’

De Engelse minister van Handel, Energie en Industrie, Greg Clark, ook aanwezig op die bijeenkomst,  liet weten dat de regering  al  aan boord is!  Dit is natuurlijk een geweldige uitdaging  voor het brexit-kamp.

Tata Steel wil de Engelse staalfabrieken behouden

Op deze bijeenkomst op de Warwick Universiteit eind vorige week was er nog een bijzondere mededeling van Lord Bhattacharyya. Lord Bhattacharyya is close met Ratan Tata, de interim-topman van Tata. Hij was een van de naaste adviseurs van Ratan Tata bij de overnames van JLR en Corus! Lord Bhattacharryya is de oprichter en voorzitter van de Warwick Manufacturing Group, een samenwerkingsvehicle tussen universiteit en industrie. Ook is hij lid van de commissie die een nieuwe topman voor de Tata Groep moet selecteren!

Hij vertelde op deze bijeenkomst dat Tata overweegt een commitment aan te gaan voor de staalactiviteiten in Engeland en Tata zou hierbij de toekomst van de 11.000 staalarbeiders voor de komende 10 jaar willen veilig stellen. Ook gaat de verkoop van de tak Specialty Steels in Engeland mogelijk niet door. Bij deze tak werken 2000 mensen. Hij verwacht dat Tata Steel binnen afzienbare tijd met haar plannen voor Europa naar buiten komt.

Volgens Bhattacharyya gaat Tata Steel Europa nauw samenwerken met JLR om het staal te ontwikkelen en te leveren voor de nieuwe generatie auto’s die er aan komen.

Wel of geen joint-venture met Thyssenkrupp

Dit plan zal worden uitgevoerd onafhankelijk van de uitkomsten van de gesprekken over een mogelijke joint-venture met ThyssenKrupp. Ook als de joint-venture niet doorgaat, gaan de plannen in Engeland wel door volgens Tata bronnen. De onderhandelingspositie van Tata Steel is in ieder geval met dit masterplan aanzienlijk sterker geworden.

ThyssenKrupp is in een transformatieproces en wil veel minder afhankelijk worden van de resultaten van de staalfabrieken. Een joint-venture wordt door sommige analisten in Duitsland  gezien als een gefaseerd afscheid van de staalactiviteiten door ThyssenKrupp.

Verwacht mag worden dat de oplossing voor de pensioenproblemen bij het Staalpensioenfonds in Engeland in dit masterplan zullen worden opgenomen. Een hint is mogelijk de hier bovengenoemde termijn van tien jaar.

Alleen ingelogde gebruikers kunnen een reactie achterlaten.