Goudse Meesters (1)

klik hier voor overzicht publicaties
klik hier voor verloting

In 1997 vierde de Goudse schaakclub Messemaker 1847 haar 150-jarig jubileum. Een historisch gebeuren, zeker voor een vereniging die op basis van haar leeftijd de oudste schaakclub van Nederland en de oudste sportclub van Gouda claimt te zijn.

De Goudse schaakmeesters van Messemaker hadden het initiatief genomen om een activiteit op het snijvlak van schaken en kunst te ontplooien. Om dit professioneel te kunnen uitvoeren werd er samengewerkt met de gemeente Gouda, de Goudse musea, de verschillende sponsoren en subsidiegevers en -last but not least- de Goudse Meesters, de kunstenaars uit Gouda en omstreken voor een groot deel verenigd in de Regionale Kunststichting Gouda. De resultaten van deze samenwerking werden samengebracht in een expositie in het Goudse Catharina Gasthuis ( 3 mei – 22 juni 1997); een bloemlezing is samengebracht in de catalogus Schaken en Kunst. De eindredactie hiervan was in handen van Cecile Dornseiffen, de vormgeving in handen van Marcel Hinze en het drukwerk werd uitgevoerd door Prevoo Drukkerij, Gouda.

Eerder publiceerden wij de bijdrage van Hans Ree aan deze catalogus.

Met genoegen presenteren wij, in twee delen, een selectie van kunststukken uit deze catalogus.

Peter Bartels (25 januari 1939)

De levensloop van Peter Bartels weerspiegelt een veelzijdige bezetenheid. Gevoed door diverse opleidingen ontwikkelde hij uiteenlopende producten als beelden, installaties,wandkleden, mode en zelfs cosmetica. De disciplines die hij beheerst lopen uiteen van schilderen (olie, acryl,pastel), grafiek (etsen,zeefdruk) tot beeldhouwen (brons en aluminiumcement). Zijn schilderen ontwikkelde zich van impressionistisch naar expressionistisch, van naturalistisch naar abstract. Onder invloed van kunst van natuurvolkeren werd zijn werk steeds eenvoudiger van vorm en rijker in uitdrukking. Zijn zelf ontwikkelde pasteltechniek heeft een persoonlijke stijl opgeleverd. Olieverfschilderijen zet hij vaak gelaagd op met het paletmes. Het werk van het laatste jaar is echter heel klassiek met de kwast gemaakt, bijna als fijnschilderwerk.

Kunstacademie Tilburg 1958 en Academie Artibus Utrecht 1977.

Exposities o.m. in de Kunsthal, Rotterdam 1996, in Vila Lila, Nijmegen 1995 en in Museum Jacobs van den Hof, Overveen 1990.

Tenniskoningen (1997), olie op linnen, 70 x 70 cm

Peter Bartels over deze schaaktentoonstelling: ‘De twee tenniskoningen inspireerden me tot het schilderij van de maatjes. Schaken doet me soms denken aan oorlog. Net als bij veel spelen gaat het om winnen en verliezen. Ik vind het daarom mooi om te zien dat twee rivalen het ook leuk kunnen hebben. Als twee jongetjes, vriendjes dus, die ook wel eens ruzie maken, maar elkaar toch niet kunnen missen.’

Henk Boon (3 november 1952)

Henk Boon maakt zowel werk in opdracht als autonoom werk. De schilderijen voor deze tentoonstelling zijn ontstaan vanuit zijn passie voor schaken. De schildering ‘Offensief’ gaat over het paard ,voor Henk Boon een bijzonder stuk, juist omdat het door z’n grillige wendbaarheid een verraderlijke aanval op kan leveren. In een tweede olieverf op paneel getiteld ‘Defensie’, laat hij zien in welke situaties hij door z’n schaakkwaliteiten vaak verzeild raakt.

Koninklijke Academie voor Beeldende Kunst Den Haag, 1982.

Exposities o.a. in het Stedelijk Museum, Amsterdam (3x)

Offensief (1996), olieverf op paneel, 61 x 53,5 cm

Defensie, olieverf op paneel, 55 x 62 cm

Joyce Op ’t Einde ( 1 april 1945)

Joyce Op ’t Einde heeft een speciale band met het schaakspel en met Latijns-Amerika. Vanuit die voorkeur heeft ze in de loop der tijd deelgenomen aan een aantal selecte thematentoonstellingen. Haar favoriete technieken zijn tekenen- onder meer boekillustraties – en het maken van (foto)collages. Voor deze expositie koos ze een fragment uit de legendarische schaakmatch Max Euwe-Aljechin in 1935.

Rietveld Academie Amsterdam.

Vanaf 1969 vele tentoonstellingen in binnen- en buitenland (België, Chili, Rusland, Spanje). Thematentoonstellingen o.a.: The Art of Chess, galerie VSB Bank Amsterdam 1988 , KRO Schaaktweekamp Timman-Seirawan, Hilversum 1990, Museum Isla Negra Chili 1994.

Het schaakspel is prachtig, maar de loper had een kat moeten zijn

Katloper (1997), fotocollage 50 x 40 cm

Maaike Feih (5 januari 1945)

Wie het werk van Maaike Feih bekijkt, ontdekt als leidraad haar wil tot experimenteren. Dat geldt zowel voor haar onderwerpskeuze, die varieert van landschap tot bouwwerk, als voor de beoefende techniek. Tekenen, aquarel, pastel en grafische technieken etsen en lithografie worden afwisselend toegepast. Sinds kort maakt ze ook monumentale objecten. Zo bewees ze onlangs op de Internationale Bouwbeurs ’97 dat betonijzer ook voor iets anders dan wapening kan worden gebruikt. De series over het bouwen vertegenwoordigen vooral de rationele zijde van haar kunstenaarschap. Veel werk van Maaike Feih reflecteert echter ook een grote sociale betrokkenheid, zoals bijvoorbeeld de series ‘War’ en ‘Racism’. Vermelden we dan ook nog haar abstracte, filosofisch getinte kunst, dan wordt duidelijk dat Maaike Feih een veelzijdige zoektocht naar vorm, kleur en techniek ambieert.

Malschule Roos, Ahrweiler ( Duitsland), 1985, Vrije Academie Den Haag, 1992.

Exposities o.m.: Stadsgalerie, Gouda 1992-1996, Anna Achmatova Museum ( St. Petersburg Rusland), 1995, FNV Hoofdkantoor, Utrecht 1996.

Schaakdomein (1997),ets I/5 , 70×70 cm

Met dank aan schaakclub Messemaker 1847 en de betreffende kunstenaars.

Verloting van vijf exemplaren van de catalogus

Schaakclub Messemaker 1847 heeft vijf exemplaren van de catalogus Schaken en Kunst uit 1997 beschikbaar gesteld voor onze verloting. Als je hieraan wilt meedoen stuur dan een mail naar onder vermelding van 'Goudse Meesters'. De termijn van inzenden sluit op 31 augustus 2011. De winnaars melden we daarna zo snel mogelijk op onze site en zij krijgen ook persoonlijk bericht.

Alleen geregistreerde gebruikers kunnen een reactie achterlaten.