Goudse Meesters (2)

klik hier voor overzicht publicaties
klik hier voor verloting

In 1997 vierde de Goudse schaakclub Messemaker 1847 haar 150-jarig jubileum. Een historisch gebeuren, zeker voor een vereniging die op basis van haar leeftijd de oudste schaakclub van Nederland en de oudste sportclub van Gouda claimt te zijn.

De Goudse schaakmeesters van Messemaker hadden het initiatief genomen om een activiteit op het snijvlak van schaken en kunst te ontplooien. Om dit professioneel te kunnen uitvoeren werd er samengewerkt met de gemeente Gouda, de Goudse musea, de verschillende sponsoren en subsidiegevers en -last but not least- de Goudse Meesters, de kunstenaars uit Gouda en omstreken voor een groot deel verenigd in de Regionale Kunststichting Gouda. De resultaten van deze samenwerking werden samengebracht in een expositie in het Goudse Catharina Gasthuis( 3 mei – 22 juni 1997); een bloemlezing is samengebracht in de catalogus Schaken en Kunst. De eindredactie hiervan was in handen van Cecile Dornseiffen, de vormgeving in handen van Marcel Hinze en het drukwerk werd uitgevoerd door Prevoo Drukkerij, Gouda.

Met genoegen presenteren we hieronder ons tweede deel met een selectie van kunststukken uit deze catalogus. Voor het eerste deel klik hier.

Rins Heidema (3 september 1948)

Tot 1975 bestond het werk van Rins Heidema voornamelijk uit aquarellen en monotypes. Daarna kwam de etstechniek erbij, wat uitgroeide tot zijn specialisatie. Naast zijn vrije kunst werkt hij vaak in opdracht van bedrijven en instellingen. Zijn diepgaande kennis van zowel traditionele als moderne druktechnieken verlenen zijn etsen hun schilderachtigheid en rijkdom aan structuren. Bij Rins Heidema is de moeilijke grafische techniek geen belemmering voor zijn artistieke expressie; integendeel, het is een vitaal onderdeel van zijn zeggingskracht. ´Inhoudelijk vertaalt mijn werk steeds van de verwondering over het bestaan. Ik probeer te begrijpen en vast te leggen wat en hoe wij zien. Ik probeer het overbodige weg te laten, de essentie eruit te lichten, en het geheel een eigen stijl en taal te geven.´

Koninklijke Academie voor Beeldende Kunst, Den Haag. Grafisch-technisch autodidact.

Exposities o.m.: Stadsgalerie Gouda 1992-1996, Galeria Detrás de Rollo, Murcia Spanje 1997.

Schaak! (1997), aquatint kleurets (gedrukt van 6 platen), 49,5 x 35,5 cm
Schaak!, het spel is voorbij langzaam keert de werkelijkheid terug en herinneringen en gevoelens kleuren het netvlies bewustzijn heeft veel lagen

Pim Leefsma (7 juli 1947)

Pim Leefsma over zijn ‘Paard’ en ‘Loper’: ‘Het schaakspel is , evenals het kaartspel, voor de kunstenaar een hachelijk onderwerp. De valkuil van de goedkope, uitgemolken symboliek staat voortdurend wijd open. Daarom heb ik geprobeerd het vlak en het facet-achtige karakter van bord en stukken naar voren te brengen; eigenlijk alsof alles steeds maar in beweging is en strepen en stippen op het netvlies trekt.’ Clichés wil hij bij voorkeur mijden. En als het dan toch iets zou moeten symboliseren, dan zou het de beweeglijkheid zijn als meest elementaire aspect.

Vrije Academie Den Haag

Exposities vanaf 1976 o.m. in : Galerij Asselijn in Amsterdam, Franz Bader Gallery in Washington DC en Institut Néerlandais in Parijs

Paard (1997), acryl op papier, 79×64 cm

Marieloes Reek ( 29 februari 1948)

De olieverven op doek of paneel van Marieloes Reek zijn verfijnd en precieus, een techniek die ze deels te danken heeft aan de lessen van Herman Gordijn. Haar voorstellingen kenmerken zich zowel door een gelaagdheid in kleur, als een gelaagdheid in beeld. Verwerkelijkte droombeelden, zou je kunnen denken. Toch mag iedereen er zijn eigen invulling aan geven, hoe ze ook gefigureerd zijn. De kunstenares laat de kijker vrij.

Rietveld Academie, Amsterdam.

Exposities o.m. : Galerie Art Works in Amsterdam ’86 – ‘96, Stadsgalerie in Gouda in 1995 en Galerie het Mondriaanhuis in Winterswijk in 1996.

Schaker (1997),olie op paneel, 25×22 cm
’Op het moment dat ik schilder is de betekenis van vormgeven gedachten en gevoelens zelden duidelijk, dit komt meestal achteraf.’

Lenie Spanjers (9 augustus 1938)

Het penseel van Lenie Spanjers is vaak niet meer dan een stuk papier. Ze werkt intuïtief in gemengde techniek op panelen, papier en linnen. Haar hoofdtechniek is tekenen/schilderen; aanvankelijk min of meer figuratief, nu volledig abstract. Meestal begint een nieuw werk met het opzetten van grote vlakken kleur. Onder de verf zitten werelden van gevoelens en emoties verborgen. Ook voor deze tentoonstelling heeft Lenie Spanjers zich zoveel mogelijk verdiept in het schaakspel: 64 vakken, 32 stukken, schaakbord en stellingen. De verwerking van alle indrukken is een langdurig proces, gemiddeld een maand of drie. Toch beseft ze dat die wetenschap voor de toeschouwer niet relevant hoeft te zijn.

Vrije Academie Den Haag

Exposities o.m. in: Stadsgalerie in Gouda in ’89 – ’95, Provinciehuis Den Haag in 1992 en Arena ‘genomineerd’ in Breda in 1996

In gedachten (1997),acryl op doek,, 70 x 70 cm
‘Door middel van plakken, oververven, beschrijven en weer verwijderen worden soms druksels zichtbaar waar ik weer op reageer, zoekend naar de essentie. Al werkend hoop ik dat er vernieuwende elementen ontstaan die ik niet vooraf had kunnen bedenken.’

‘Ieder die zich met het werk wil verbinden, koppelt daar zijn eigen ervaringen aan. En dat is goed.’

Ruben van Veen ( 14 mei 1960)

Acrylschilderingen op opengevouwen kartonnen dozen! Dit op het eerste gezicht nonchalante materiaal geeft Ruben van Veen genoeg toepassingsmogelijkheden om zijn ideeën gestalte te geven.’Ik leen van oude meesters en kopieer uit reclamefolders. Ik gebruik het beeld van de universele mens en omring deze met alledaagse voorwerpen. Het gaat mij met name om het oproepen van associaties.’

Autodidact

Exposities o.m. in : Galerie Delfi Form in Zwolle in 1993, Total Art Gallery in Amsterdam in 1996, KunstRai i.s.m. Gouda Cultuurstad, Amsterdam in 1994 , Stadsgalerie in Gouda ‘96/’97 en etalage Kees Vossestein in Gouda in 1997.

Schaken op gevoel (1996),acryl op (dozen)karton, 70 x 70 cm
Het ingezonden werk draagt de titel ‘Schaken op gevoel’. In het schilderij zit het schaakspel verwerkt; niet in de betekenis van spel, maar in de zin van het heimelijk meevoeren van de geliefde. Ruben van Veen maakte het naar aanleiding van de uitspraak van een vriend ‘dat een schaakpartij voor hem niet meer was dan het uiten van het verlangen om met de koningin naar bed te gaan.’

Met dank aan schaakclub Messemaker 1847 en de betreffende kunstenaars.

Schaakclub Messemaker 1847 heeft vijf exemplaren van de catalogus Schaken en Kunst uit 1997 beschikbaar gesteld voor onze verloting. Als je hieraan wilt meedoen stuur dan een mail naar onder vermelding van Goudse Meesters. De termijn van inzenden sluit op 31 augustus 2011. De winnaars melden we daarna zo snel op onze site en zij krijgen ook persoonlijk bericht.

Alleen geregistreerde gebruikers kunnen een reactie achterlaten.