De Schaakladder

Hoewel enerzijds leeftijd, talent en motivatie en anderzijds training, werkboekoefeningen en heel-veel-spelen een groot effect op de rating hebben, geeft de grafiek hieronder enigszins een beeld van de relatie tussen de rating en de trainingsstappen:

Er wordt wel eens gevraagd: "hoeveel moet ik hebben om GM (grootmeester) te worden?". Het is een logische vraag; typisch voor een kind.

Ondanks dat er eigenlijk een ‘complexe regelgeving’ achter schuil gaat, zal de volgende grafiek enigszins een beeld geven:

Als deze twee grafieken samengevoegd worden, is daar ‘de schaakladder’. Er zijn kinderen die stoppen na ‘het leren van de regels’; m.a.w. na het behalen van Stap 1. En aan de andere kant is er ook het ultieme (bijna utopische) voorbeeld van een jongen die op zijn 16e al de allerhoogste traptrede bereikte: Anish Giri (website).

Er is dus voor ieder wat wils. Sommigen vinden het leuk om gewoon een potje te kunnen schaken en anderen zijn ambitieuzer. Toch geldt voor iedereen hetzelfde: richt je niet op een einddoel. Plezier in het zoeken naar je beste zet en training op het niveau waar je klaar voor bent (stap voor stap; zodoende dat je de juiste voorkennis bezit) zijn voorwaarden om het spelplezier te behouden en misschien ook wel tot het bereiken van een volgende traptrede…

Deze informatie staat ook op de website van onze vereniging

Only ingelogde gebruikers kunnen een reactie achterlaten.