Persbericht Cultural Village Schaaktoernooi 2011

Over ruim 2 weken gaat in Café de Zon te Wijk aan Zee de 16e editie van het Cultural Village Schaaktoernooi van start.

Op maandag 21 november om 11:30 zal het toernooi worden geopend door de algemeen directeur van de KNSB Mark van der Werf, waarna om 13:00 de eerste ronde van start zal gaan. Vervolgens wordt elke dag om 13:00 met de partijen begonnen. Zaterdag 26 november is een rustdag. Na afloop van de laatste partij zal op woensdag 30 november de prijsuitreiking plaatsvinden.Zoals bekend zal de winnaar uitgenodigd worden deel te nemen aan Grootmeestergroep C van het Tata Steel Chess Tournament dat van 13 t/m 29 januari 2012 ook in Wijk aan Zee wordt gehouden.

De organisatie is ervan overtuigd dat het ook dit jaar weer een spannend toernooi wordt in de sfeervolle achterzaal van café de Zon waar de verrichtingen live kunnen worden gevolgd. Maar uiteraard ook via de internetsite van de organisatie (www.ssij.nl) zullen de dagelijkse ontwikkelingen kenbaar gemaakt worden èn zijn de partijen live zichtbaar.

En natuurlijk geen toernooi zonder sponsoren. De organisatie prijst zich gelukkig dit toernooi mogelijk te maken mede dankzij o.a. SSIJ, Tata Steel Chess Tournament, Van Till Advocaten, Hoogewerf Engineering,

Hotel Het Hoge Duin, Hotel Sonnevanck, Café de Zon, KNSB, BenN facilities, Dirk Goes, Ton de Vreede,

Piet Geertsema, Garth Sylbing en de fam. Cudovan.

Hieronder de lijst met deelnemers (FIDE ratings per 01 november 2011)

1. GM Rainer Buhmann BRD 2612

2. GM B. Adhiban IND 2544

3. GM S.P. Sethuraman IND 2543

4. IM Benjamin Bok NED 2513

5. IM Daniel Naroditsky USA 2472

6. IM Vitaliy Bernadskiy UKR 2439 – winnaar Duits Jeugdkampioenschap 2011

7. FM David Klein NED 2378 – winnaar IJmond 4-kampen 2011

8. IM Piet Peelen NED 2362

9. WIM Anne Haast NED 2268 – vice Ned. Kampioen dames 2011

10. Tom Bottema NED 2219

Met een gemiddelde rating van 2435 is dit het sterkst bezette CVST ooit en valt hiermee in categorie 8,

hetgeen gelijk is aan de categorie voor Grootmeestergroep C van het Tata Steel Chess Tournament.

Geen slecht veld dus…..

Behalve de toernooi-overwinning zijn er ook nog normen te behalen.

Gezien onderstaande te behalen scores schept dit voor diverse deelnemers voldoende mogelijkheden.

Benjamin Bok GM norm 7

Daniel Naroditsky GM norm 7

Vitaliy Bernadskiy GM norm 6,5

David Klein GM norm 6,5

IM norm 5

Piet Peelen GM norm 6,5

Anne Haast GM norm 6,5

IM norm 4,5

WGM norm 4

Tom Bottema GM norm 6,5

IM norm 4,5

Tot slot een paar “highlights” uit het deelnemersveld:

David Klein slaagde erin om, naast de IJmond 4-kampen, ook het BDO- Challenge toernooi op zijn naam te schrijven. Een jonge sterke speler die attractief schaak laat zien.

Vanuit Schachdorf Ströbeck kwam de winnaar van de Duitse Jeugdkampioenschappen: de jonge Ukrainer Vitaliy Bernadskiy. Hij behaalde daar, in een sterk veld, de fantastische score van 7,5 uit 9!

De enige vrouwelijke deelneemster, Anne Haast, is dankzij haar altijd voortvarende spelstijl en de behaalde tweede plaats tijdens de NK Dames, ook van de partij. Sinds haar vorige deelname aan het CVT heeft ze veel bijgeleerd. In de KNSB competitie (meesterklasse!) verschalkte ze onlangs haar eerste Grootmeester, dus de heren zijn gewaarschuwd!

Piet Peelen kan bijna als een veteraan van het toernooi worden gezien en zal weer de nestor van de groep zijn. Een rol die hem wel lijkt te liggen.

Ook is de organisatie trots op de deelname van de perschef van het Tata Steel Chess: Tom Bottema.

Hij won vorig jaar het BDO Open en lijkt toe aan een IM norm.

Voor de tweede maal doet de jonge Daniel Naroditsky mee, hij is inmiddels IM en op jacht naar GM normen. In de VS is zo’n norm lastig te halen, dus komt hij hier “shoppen”.

Op voordracht van de Duitse Schaakbond is GM Rainer Buhmann uitgenodigd. Tijdens het Internationaal toernooi van Wenen behaalde hij een keurige 3e plaats.

Benjamin Bok behoeft bijna geen introductie. Een jonge, gedreven speler die prachtige partijen kan spelen en hier kans heeft op zijn volgende GM norm.

De beide Indiase Grootmeesters Adhiban en Sethuraman tenslotte zijn nog wat onbekend hier, maar jeugdig en vol goede moed.

Stichting Schaakpromotie IJmond

namens de organisatie,

Dennis Krassenburg

Alleen geregistreerde gebruikers kunnen een reactie achterlaten.