Persbericht ONJK 6 augustus 2012

Met een prima worp in een basket bepaalde wethouder M. Kotteman de zwarte kleur aan het eerste schaakbord van de jeugdkampioenschappen gistermiddag in de Bornse sporthal ’t Wooldrik. Hierna begonnen 230 jongens en meisjes van 5 tot 20 jaar aan het open schaakkampioenschap van Nederland in de Bornse sporthal. Zij spelen de hele week 9 of 13 schaakpartijen (afhankelijk van de leeftijd). Op zaterdag 11 augustus zullen de kampioenen van Nederland in dit 38 ste kampioenschap, waarvan er 21 in Twente werden gespeeld, in elke leeftijd categorie gehuldigd worden.

Er zijn veel deelnemers uit Nederland maar ook uit België, Duitsland, Griekenland, Servië, Frankrijk en Azerbeidzjan. Veelal worden de kinderen begeleid door hun verzorgers en ouders die in de grote omtrek van Borne bivakkeren. Zo zijn er soms heuse schaakkampen ingericht zijn er boekingen bij vele hotels, campings en zomerhuisjes gedaan om deze week in Borne te kunnen schaken.

Naast schaken is er ook een speciaal arrangement gemaakt met het zwembad ’t Wooldrik, Kids city en het pannenkoekenhuis. Verder zullen naar schatting meer dan 100 kinderen meedoen aan het voetbaltoernooi dat donderdagmiddag gehouden zal worden op de voetbalvelden van de Bornse Voetval Vereniging (BVV). Zij zullen het toernooi extra opfleuren in verband met hun 100 jarig jubileum.

De speelzalen zijn vrij te bezoeken voor iedereen al is het gewenst dat de telefoon uit staat.

Alleen geregistreerde gebruikers kunnen een reactie achterlaten.