Sportconsumentisme

In Garderen op de Veluwe werd vorige week het SPORTNEXTevent gehouden. Dat is een congres voor sportmarketeers, waar sportbestuurders en wetenschappers welkome gasten zijn. De centrale thema was het sportconsumentisme. Twee woorden in de vorige alinea zijn cursief. Normale schakers houden het meestal voor gezien als ze die woorden lezen en gaan over tot de orde van de dag (Najdorfvariant, blitzpartijtje). Maar pas op! De sportmarketeers komen.

Zoals het gaat op zulke congressen, zijn er na een plenair gedeelte parallelsessies. Eén daarvan had de titel “Ondernemerschap en het Epke-effect” en werd gepresenteerd door mensen van het KNGU. Het was erg leuk om te zien hoe de gymbond reclame voor zichzelf maakte met gouden Epke. Het filmpje is op YouTube terug te vinden.

We kwamen Epke die dag meer tegen. Een sportmarketingpsychologe die een groot nummer maakte van het algemeen bekende feit dat een groot deel van de keuzes die mensen dagelijks maken onbewust is, gebruikte onze Olympische held om goede en verkeerde associaties in de reclame te laten zien. Een goede associatie ontstaat als een bekende sporter in verband wordt gebracht met iets dat bij hem hoort, maar als de sporter helemaal niets heeft met het product, dan krijgt de consument een slecht gevoel. Epke met gehandicaptensporters kan, Epke in Friesland kan, Epke in een doktersjas kan ook (want iedereen schijnt te weten dat hij medicijnen studeert), Epke op de Gazelle kan nog net (Pelle zou het beter doen), maar Epke aan de koffie of Epke met een nieuwe kledinglijn gaat beslist niet.Lees verder

1 Reactie

Alleen geregistreerde gebruikers kunnen een reactie achterlaten.