Marleen van Amerongen op Radio 1

Dinsdagavond 28 juni was Marleen van Amerongen, de eerste vrouwelijke voorzitter van de schaakbond, te gast in het radioprogramma Sportzomer 2016 van Robbert Meeder en Tijs van den Brink.

Klik hier om naar het gesprek  te luisteren (Sportzomer van 21.30 – 21.45 uur)

In een geanimeerd gesprek van een kwartier werd zij aan de tand gevoeld door Tijs van den Brink en Robbert Meeder.

Zij vertelde over haar opleiding aan de TU-Eindhoven, over haar werk (13 jaar lang) voor Parktheater Eindhoven, over haar sabbatical dat over 2 dagen afloopt en haar schaakcarrière bij de jeugd.

Enthousiast is zij over haar schaaklesgeven op een basisschool. Tijs memoreerde dat hij vroeger ook schaakles had gehad en drie diploma’s had gehaald : het pionnen-, toren- en koningdiploma. ‘Dan ben jij geslaagd’, zei Marleen. Ook zanger Nick kwam in het gesprek even langs die ook het schaken weer had opgepakt en nu schaakambassadeur van de KNSB is.

‘De schaakbond heeft een nieuw bestuur en ze willen er eens ‘goed overheen blazen. Want ze willen af van het stoffige imago. Het zijn  jonge bestuurders die meer denken in termen van kansen. De schaakbond heeft het, evenals andere bonden,  niet makkelijk, ook financieel gezien niet. Maar het nieuwe bestuur ziet nog voldoende mogelijkheden om het schaken beter op de kaart te zetten.’ Aldus de nieuwe voorzitter.

Het hoofdonderwerp was de ambitie van Marleen om alle kinderen tussen 6 en 9 jaar schaken te leren en dit moet in 2020, dus al over vier jaar gerealiseerd zijn. Ook somde zij de redenen op waarom dit voor de kinderen belangrijk is. Tijs: ‘Maar er gebeurt al zoveel op scholen, worden ze er niet gek van ook nog schaken op te nemen?’ Marleen: ‘In sommige landen zit schaken in het curriculum, moet dat hoeft niet’.


Ook het schaakonderwijs met de computer en internet  kwam even langs. Robbert: ‘Maak een schaakapp! Marleen: ‘Die is er en we werken aan de certificering van diploma’s die met behulp van de app behaald kunnen worden.’ Tijs vond Marleen wel erg  ambitieus met haar schoolschaakplannen en vroeg plagend of zij in 2020 nog bestuurslid was. Natuurlijk repliceerde Marleen, ik mag maximaal negen jaar! Ze kreeg alvast een uitnodiging van Tijs om over vier jaar terug te komen. ‘Dan kunnen we afrekenen’, zei Tijs ‘en ik verwacht dan geen smoezen dat het niet is gelukt.’ Want alleen een schaakbord aanraken telt niet mee, er moet worden geschaakt.‘ ‘Afgesproken’, zei Marleen.

Tijs: ‘Je hoeft toch geen schaken te leren om radioprogramma’s te presenteren. Gewoon goed voorbereiden en een paar slimme vragen stellen’. ‘Zou ik een betere presentator worden als ik meer zou schaken?’ Marleen aarzelde geen moment en zij volmondig ‘Ja, natuurlijk!’ Robbert: Ja, zeg eens nee?

Marleen vertelde dat schaken ook goed is om het empathisch vermogen te vergroten. Tijs: ‘Empathisch vermogen bij schaken?? Marleen: ‘Je moet begrijpen waarom je tegenstander die zet doet’. Tijs: ‘Ja om te winnen natuurlijk!’ Marleen: ‘Maar je moet het plan begrijpen achter die zet’.

Tijs kon zijn lachen bijna niet geheel bedwingen toen Marleen over Magnus Carlsen vertelde en dat ze in Noorwegen dagelijks een schaakjournaal hebben. ‘Iedere dag?’, vroeg Tijs. Marleen: ‘Nou ja, minstens een of twee keer week’. Het punt was gemaakt dat ze in Noorwegen veel meer aandacht besteden  aan schaken op radio en tv dan in Nederland. ‘Maar het is niet makkelijk goede formats te bedenken die geschikt zijn voor deze media’, repliceerde Robbert. ‘We gaan zeker geen hele schaakpartij uitzenden’.

Tijs merkte op dat Anish Giri misschien ook meer kan doen voor de promotie van de schaaksport en het schaken op school. Marleen: ‘Kan hij zich niet beter richten op het behalen van de wereldtitel?’ Robbert: ‘Anish merkte in een uitzending bij ons op dat schaken ook goed is voor ouderen om dementie zolang mogelijk buiten de deur te houden. Ik kan mij voorstellen dat je ouderen ook inzet om kinderen schaken te leren. Ik heb zelf ook schaken geleerd van mijn opa.’

Marleen: ‘Schaken is voor ouderen belangrijk en ook voor het middensegment. Het is goed je brein te trainen en in conditie te houden’.  Tijs: ‘Maar dat kan toch op veel manieren, daar hoef je toch niet voor te schaken.’ Marleen:’ Met schaken en met muziek train je je brein toch anders.’

Robbert: ‘Ik kan mij voorstellen dat er brainstormsessies bij jullie komen om nieuwe ideeën te ontplooien.’ Hij refereerde aan een gesprek met Jeroen van den Berg (Tata Steel Chess) waar luisteraars konden deelnemen aan een schaakpartij. ‘Kan helpen bij het goed doorblazen!’

Tijs en Robbert: Bedankt voor je bevlogen verhaal, aan jouw enthousiasme zal het niet liggen. Als er leuke zaken zijn in de schaaksport dan ben je van harte welkom in ons avondprogramma!’

Het was een animerend gesprek met een nieuwe voorzitter die passie heeft voor de schaaksport, dit uitstraalt  en ook iets wil bereiken. Haar enthousiasme werkt aanstekelijk en dat heeft de schaakbond nodig.

Ik vond het een verademing dat nu eindelijk duidelijk wordt uitgesproken dat schaken leren op de basisschool een hoofdpunt van beleid wordt van de KNSB met een zeer ambitieus doel. Eerder was dit al opgevallen in de interviews die Marleen aan de media had gegeven (De Telegraaf, Omroep Brabant en lokale bladen).

De stichting Het SchaaKKasteeL (en zijn voorgangers) zet zich al jaren in voor het schaken en schaken leren op de basisschool. Het succesvolle project ‘Yes2Chess’, waar alle kinderen op de Nederlandse basisscholen gratis online mogen schaken op school,  geeft aan dat er nog heel veel mogelijk is op de basisscholen in Nederland.

Goed ook om te horen dat brainstormsessies weer een kans krijgen want er zijn ideeën genoeg als men er naar wil luisteren en er iets mee wil doen.

We wachten de concrete invulling van het nieuwe beleid met belangstelling af.

1 Comment

Only ingelogde gebruikers kunnen een reactie achterlaten.