Groningen ronde 1, 2 en 3: tien opgaven

In de eerste drie ronden van het open toernooi van Groningen is veel gebeurd.

Zo heeft ratingfavoriet Krasenkow maar een half punt, na o.a. een nederlaag tegen Maatman en een remise tegen Theulings.

Beter doen de Rus Ulybin, de Chinees Liu en Lucas van Foreest het, zij wonnen al hun partijen. Ook werd er flink wat gecombineerd.
Uit de eerste drie ronden tien stellingen. Kunt u het beste vervolg vinden?

1. Nandhindnaa – Karthikeyan, ronde 1. Wit wil de vrijpion naar voren spelen. Voorkomt u dat met de dame (27…Dd6) of met het paard (27…Pc8)?

2. Swayams – Dijkstra, ronde 1. Kan wit op d6 slaan?

3. Deepan Chakkravarthy – Aradhya, ronde 1. Zwart heeft een kwaliteit geofferd. Hoe moet hij zijn aanval vervolgen?

4. Gerlagh – Gleizerov, ronde 1. zwart speelt en wint.

38… Dh1+ 39. Ke2 Txg5! 40. Dxg5 Lf3+ 41. Kd2 Dd1 mat. In de partij speelde zwart 38…e4 en liet hij even later zelfs een remisemogelijkheid toe, die niet werd benut.

5. Hopman – Ulybin, ronde 2. Wit speelde 23.Dc3. Waarom was dat onhandig?

6. Zwirs – Nandhidhaa, ronde 2. Wit offerde op h7. Is dat correct?

7. Anwesh – Tiviakov, ronde 3. Wit offerde op h7. Is dat correct?

Zeker wel, maar wit had na 25. Pxf7! Kxf7 26. Lxg6+! Kg8  niet verder moeten gaan met 27. d5? maar met
27. Dxe6+ Kh8 28. Lxh7! Kxh7 29. Te4 Nf6 30. Th4+ Kg6 31. f4 en zwart gaat mat. In de partij bleef zwart met 27… Pf8 28. d6 Tcd7 een stuk voor en won hij in 79 zetten.

8. Chigaev – Gedajlovic, ronde 3. Wat is sterker, 26.Pef3 of 26.Th7 ?

In de rapidmatch tussen Afek en Hilwerda werd flink gevochten en de meeste partijen werden in het eindspel beslist. De 2-2 eindstand gaf de verhoudingen wel ongeveer weer, waarbij aangetekend kan worden dan Afek in een glad verloren toreneindspel remise gaf in plaats van op tijd te winnen. Uit die match twee fragmenten:

9. Afek-Hilwerda partij 2. Hoe staat dit?

10. Afek-Hilwerda partij 4. Wat is beter, 45.Pb5+ of 45.Pxf5?

 

Alle fragmenten in de viewer:

Only ingelogde gebruikers kunnen een reactie achterlaten.