Kennemer Combinatie-Pathena Rotterdam 6-4

Zaterdag 4 november 2017 was de thuiswedstrijd tegen Pathena Rotterdam in ons eigen Denksportcentrum aan ’t Spaarne. We waren behoorlijk verzwakt door de afwezigheid van Loek, Christov en Ilias. Verzoek om vooruitspelen werd totaal genegeerd. Geen reactie en na meerdere pogingen om contact te leggen was het “Nee”. Ok, dat wordt gezellig. Dan de wedstrijd, Mig was vandaag onze kopman. Speelde een beetje te optimistisch en dat kan tegen iets mindere tegenstanders, maar niet tegen een ervaren rot als Reinderman. Op professionele wijze tikte hij het punt binnen. Onze eerste invaller was Edwyn die op het laatste bord zat, maar wel tegen Rini Kuijf moest. Zeer rap werd de opening op het bord gekwakt en had Kuijf al een plezierige stelling. Toen het erom ging verslikte Edwyn zich in een tactisch grapje en werd daarna vakkundig omgelegd. Naast hem zat kersverse FM Esper van Baar. Hij mocht het in de Meesterklasse proberen en dan komt hij tegen een jeugdspeler uit die elkaar uiteraard al kennen. Gelijkopgaande partij, maar op de 40e zet blokkeerde Esper en opeens stond de teamleider, de heer Rongen, achter het bord en riep “tijd is om” en hing over het bord om aan te wijzen dat de klok aangaf dat de tijd om was. Zeer onsportief en triest gedrag van de man. De jongens waren verbaasd door het voorval. Ik zat er naast als speler en vroeg aan de heer Rongen of hij zich niet met de partij wilde bemoeien, waarna er een flauw lachje op zijn gezicht kwam, maar het kwaad was al geschied. Esper begreep pas later wat hem overkomen was, maar moest wel nog ff bekoelen. Welkom in de Meesterklasse, Esper. Helaas lopen er dit soort mensen rond en dat heeft niets met topsport te maken.

Lees verder op de website van Kennemer Combinatie

 

2 Comments

  1. Avatar
    Hendrikom november 08, 2017

    Eerlijk gezegd denk ik dat het ook niet zozeer iets met de meesterklasse te maken heeft. En ook dat die in andere klassen rondlopen.

  2. Avatar
    Eric van t Hof november 09, 2017

    Welke artikelen uit het reglement zijn van toepassing op het gedrag van de teamleider van Pathena Rotterdam?

    6.8 Een vlag wordt beschouwd te zijn gevallen als de arbiter het feit waarneemt of als een der spelers dit terecht claimt.

    12.5 De arbiter mag een of beide spelers extra bedenktijd toekennen bij een externe verstoring van de partij.

    12.7 Als iemand een onregelmatigheid waarneemt dan mag hij alleen de arbiter daarop attenderen. Spelers van andere partijen mogen niet praten over of zich bemoeien met een partij. Toeschouwers mogen zich niet bemoeien met een partij. De arbiter kan overtreders hiervan uit het spelersgebied wegsturen.

    Uit het verslag kan ik niet opmaken wat het vervolg was nadat de teamleider “tijd is om” riep. Deze mededeling is behalve onsportief ook in strijd met art. 12.7. Maar los daarvan heeft het geen betekenis: art. 6.8 is immers nog niet van toepassing.

    Wel zou de arbiter art. 12.5 in werking hebben kunnen stellen en de benadeelde (Esper van Baar) extra bedenktijd hebben kunnen verlenen, en daarmee het vallen van de vlag ongedaan hebben gemaakt. Misschien wat ongewoon, maar in dit geval zou ik dat wel gepast hebben gevonden.

    Het is namelijk niet uit te sluiten dat beide spelers noch de arbiter het vallen der vlag überhaupt geconstateerd zouden hebben, in welk geval de partij gewoon doorgespeeld had kunnen worden.

Only ingelogde gebruikers kunnen een reactie achterlaten.