Boekrecensie: Dvoretsky’s Endgame Manual – 5th edition

In deze tijden van stress, haat en verdeeldheid is het mooi als verschillende partijen onbaatzuchtig samenwerken om het werk van de legendarische trainer Dvoretsky voort te zetten en waarde toe te voegen aan de schaakgemeenschap.

Eindspelexperts Dr. Karsten Müller en Alex Fishbein hebben de vierde editie (2014) van Dvoretsky’s Endgame Manual herzien op basis van aantekeningen van Dvoretsky zelf, analyses van GM’s zoals Aagard, L’Ami en Giri, feedback van Chessable-studenten en hun eigen diepgaande analyse gebruikmakende van de Lomonosov 7-stukken tablebases en de sterkste schaakengines. Uitgever Russel Enterprises en Chess e-book reader ForwardChess besloten om dit 440 pagina’s tellende meesterwerk voor iedereen betaalbaar te maken door het boek tijdelijk aan te bieden voor de lage prijs van $11,99 (excl. BTW).

In zijn voorwoord noemt wereldkampioen Vladimir Kramnik Dvoretsky’s Endgame Manual de Bijbel van alle eindspel boeken. Kramnik zegt verder: “Ik beschouw Dvoretsky’s Endgame Manual als een absolute must voor elke schaakprofessional, en niet minder belangrijk voor een clubspeler. Leer de eindspel-principes goed, herhaal ze regelmatig om ze goed in je geheugen te hebben, en je rating en je toernooiprestaties zullen zeker verbeteren. “

De vijfde editie zal op 1 augustus a.s. in de winkels liggen voor $ 34,95. Tot dan is het boek verkrijgbaar op het ForwardChess Chess e-reader platform en op Kindle ($19.22). Bij ForwardChess kun het niet via de app kopen, maar alleen op hun website. Het introductieaanbod van $ 11,99 geldt tot 22 juni. (Na 22 juni gaat de prijs omhoog naar $21.99.) Nadat je het op de website hebt gekocht kan je het daarna wel lezen in de ForwardChess app op je tablet.

ForwardChess heeft nu een catalogus met meer dan 500 titels. Het voordeel ten opzichte van een e-reader zoals Kindle is dat je partijen op een schaakbord in de app na kan spelen,. Verder kun je iedere positie analyseren met Stockfish 11 en het platform heeft een quiz-modus voor het oplossen van opgaven. Ik bezit momenteel 15 boeken op dit platform en vind het handig dat ik de boeken altijd direct beschikbaar heb wanneer ik reis of studenten lesgeef, dat ze geen fysieke ruimte in beslag nemen en dat ze over de jaren  niet beduimeld raken of gaan ruiken.

Mark Dvoretsky stierf op 26 september 2016 op 68-jarige leeftijd en trainde de meeste topschakers, waaronder wereldkampioenen Garry Kasparov, Viswanathan Anand en Veselin Topalov. In 2003 publiceerde hij Dvoretsky’s Endgame Manual, dat al snel een standaard naslagwerk werd voor de schaakwereld. De auteur gebruikt een kleuren-codering om onderscheid te maken tussen basiskennis van het eindspel en referentiemateriaal, wat het makkelijker maakt om het boek te bestuderen.

In het 440 pagina’s tellende boek worden alle belangrijke eindspelen besproken. Toren- en pionnen-eindspelen zijn die 35% van het totale boek. Ik vroeg de uitgever, Russel Enterprises, naar de belangrijkste verschillen met de 4de editie en dit was hun antwoord:

1. De vijfde editie heeft 440 pagina’s, 16 meer dan de vierde editie. Het boek is volledig opnieuw opgemaakt inclusief de layout van alle diagrammen.
2. Er is een nieuw voorwoord van voormalig wereldkampioen Vladimir Kramnik en een nieuwe inleiding door Karsten Müller.
3. De herziening is gedaan door de Duitse GM Karsten Müller ondersteund door GM Alex Fishbein. Met het overlijden van Mark Dvoretsky wordt Karsten algemeen erkend als de belangrijkste eindspel-expert in de wereld van vandaag.
5. Er zijn nieuwe ontwikkelingen in verschillende eindspelen (bijvoorbeeld loper- en toreneindspelen), en deze zijn toegevoegd.
6. Karsten en Alex zijn met een stofkam door de bestaande tekst gegaan, waarbij ze kleine wijzigingen en correcties hebben aangebracht. Er zijn nieuwe diagrammen toegevoegd, sommige zijn verwijderd. Het complexe indexeringssysteem van Dvoretsky is overeenkomstig aangepast.
7. De blauwe tekst in vorige edities is vervangen door normale tekst met een lichtgrijze achtergrond.

Persoonlijk was ik geïnteresseerd in de Nederlandse bijdragen van Anish Giri en Erwin L’Ami aan deze vijfde editie. Erwin L’Ami ontdekte in 2019 hoe je het volgende toreneindspel remise kan houden met zwart analoog aan de Vancura-verdediging.

Zo ziet de Endgame Manual van Dvoretsky eruit in de Forward Chess-app op mijn iPad Pro. Je hebt de mogelijkheid om de engine aan of uit te zetten en je kunt de zetten naspelen op een apart schaakbord naast de tekst.

Als geheugensteuntje, de oorspronkelijk Vancura positie:

Anish Giri (2018) droeg bij met een vondst in de volgende stelling (driehoekje draaien en zetdwang):

De quiz-modus in ForwardChess

Dr. Karsten Müller zet het werk van Mark Dvoretsky voort door de editie van 2014 te herzien met de laatste inzichten. In plaats van zijn eigen boek Fundamental Chess Endings te herzien, koos hij ervoor om zich onbaatzuchtig te concentreren op het bijwerken van de klassieker van Mark Dvoretsky. Voor de huidige prijs van $ 11,99 (excl BTW) is dit boek een koopje en het ForwardChess-platform maakt het een perfecte reisgenoot. Op dit moment is het alleen beschikbaar via hun website. Na aankoop kun je het gebruiken in de ForwardChess-app voor iOS, Windows of Android.

Alleen geregistreerde kunnen een reactie achter laten.