Boekrecensie: 1.e4 vs Minor Defences door Parimarjan Negi

Afgelopen woensdag publiceerde ForwardChess Parimarjan Negi’s nieuwste boek in de Grandmaster Repertoire-serie: 1.e4 vs Minor Defenses. Het boek (432 pagina’s) biedt een wereldklasse repertoire voor Wit tegen de Aljechin, het Scandinavisch, de Pirc en de Moderne Verdediging. Dit is Negi’s vijfde boek in de deze serie. Zijn andere titels in de Grandmaster Repertoire series zijn:

1.e4 vs The French, Caro-Kann, and Philidor – Gepubliceerd op 6 augustus 2014

1.e4 vs The Sicilian I (Najdorf Bg5 variant) – Gepubliceerd op 4 februari 2015

1.e4 vs The Sicilian II (Dragon, Rauzer, Sveshnikov en Kalashnikov) – Gepubliceerd op 18 november 2015

1.e4 vs The Sicilian III (Taimanov, Kan en Scheveningen Siciliaans) – Gepubliceerd op 31 august 2016

Dus na meer dan 4 jaar is Negi nu terug met een nieuw boek! Ik heb al zijn vijf boeken en waardeer de hoge kwaliteit van zijn analyses en aanbevelingen. Zijn boeken bevatten veel originele analyses en als resultaat veel theoretische nieuwtjes. Giri vertelde dat hij een partij met de Franse opening won door louter Negi’s aanbevelingen op te volgen!

Parimarjan Negi is momenteel een Stanford-student en niet erg actief meer als speler. Hij was de op een na jongste speler aller tijden die de grootmeester titel behaalde en was Aziatisch kampioen in 2012. Verder speelde hij op bord 1 voor het Indiase team dat brons won op de Olympiade van Tromsø in 2014. Hij is ook een voormalig student van Vladimir Chuchelov en heeft daar zijn analysevaardigheden ontwikkeld. Vladimir Chuchelov was (of is) de trainer en coach van Caruana, Giri, Radjabov en Hou Yifan. Zowel Caruana als Giri staan bekend om hun sterke openingsvoorbereiding.

Zijn belangrijkste repertoire-keuzes zijn

Dit openingsboek is een repertoire-boek. Het geeft je een (en soms twee) aanbevelingen voor Wit.  De uitgever beveelt het boek aan voor gevorderde spelers die geen uitgebreide ondersteuning nodig hebben om hun weg te vinden in een opening. Zoals al eerder vermeld, ben ik een fan van de serie en voor de huidige verkoopprijs bij ForwardChess kun je niet fout gaan.

Het boek is nu verkrijgbaar en in de aanbieding voor $16,99 op de schaak-e-reader ForwardChess. De paperback-versie komt volgende week uit  (25 euro bij Quality Chess). Je kunt een gratis voorbeeld downloaden op de websites ForwardChess of Quality Chess.