Recensie 100 Endgame Patterns You Must Know

Dit nieuwe boek: 100 Endgame Patterns You Must Know (2021) van Jesus de la Villa is een vervolg op zijn eerdere boek: “100 Endgames you must know.” Hoewel de titel niet heel anders is, is de benadering van het nieuwe boek wel anders. Waar het eerste boek prachtige eindspelen belicht die elke schaker zou moeten kennen, vertaalt het nieuwe boek deze eindspelen naar patronen die, naar mijn mening, waardevoller zijn simpelweg omdat het de informatie op een meer directe manier presenteert. In wezen vertelt het boek je: Dit is het patroon en dit is wat je moet leren. Mijn opmerking moet wel met een korreltje zand worden genomen, aangezien ik het vorige boek niet heb gelezen; Ik heb alleen de recensies ervan gelezen en uitgelichte partijen bekeken.

Maar waarom acht ik dit boek waardevoller? Hiervoor zal ik nu wat uitleg geven. De auteur doet dit op een vergelijkbare manier in de inleiding in zijn boek. De eerste delen worden namelijk de ‘grondgedachte voor dit boek’ en ‘enkele gedachten over het systeem van patronen’ genoemd.

Patroonherkenning is belangrijk. Het is een maatstaf voor intelligentie binnen organismen en het is misschien wel een van de meest waardevolle bezittingen van het brein van een schaker. Maar we moeten onszelf niet voor de gek houden, schaken is niet bijzonder in de wereld van patroonherkenning. Hoe kunnen muzikanten bladmuziek zo snel lezen? Waarom kun je je schoenveters zo goed strikken en hoe weten honden dat ze moeten zitten als je dat zegt? Naast het feit dat ik schaak speel, speel ik ook piano en ik vind dat hier enkele belangrijke vergelijkingen te maken zijn. Een belangrijk ding dat ze gemeen hebben, is het feit dat je veel moeite moet doen om te verbeteren. Dat is tenslotte ook waarom we het leuk vinden, nietwaar? Een andere overeenkomst is dat de inspanning in beide activiteiten een hoger rendement oplevert als je gericht oefent. Ons schaakspel wordt nauwelijks verbeterd door de tientallen blitzpartijen (argument hiervoor komt zo) die we elke dag spelen en mijn pianospel evenmin door het stuk van Chopin dat ik voor de zoveelste keer speel.

Net als bij pianospelen is het het beste om je te concentreren op kleine stukjes, ze steeds opnieuw te herhalen totdat ze stevig zijn genest in je langetermijngeheugen waar de patronen zich manifesteren. Pianisten oefenen vaak toonladders, ritmes en arpeggio’s afzonderlijk als een methode om deze patronen in hun hersenen te versterken. Dit werkt zeer effectief omdat het de hersenen helpt de informatie te verzamelen en te verwerken in het langetermijngeheugen. Echter, voordat iets in het langetermijngeheugen wordt opgeslagen, moet het in het kortetermijngeheugen worden verwerkt. Onderzoek door Miller (1956) heeft aangetoond dat mensen gemiddeld tussen de 5 en 9 stukjes informatie kunnen vasthouden in hun kortetermijngeheugen. Daarnaast hebben wij als mensen te maken met iets dat de recentheidsbias wordt genoemd. Dit is een cognitieve bias die ons beïnvloedt om ons voornamelijk te concentreren op de *laatste* 5 tot 9 vernomen stukjes informatie. En aangezien het tijd kost om informatie van het kortetermijngeheugen naar het langetermijngeheugen te verplaatsen, hebben we nu een argument voor waarom blitzpartijen slecht zijn (of in ieder geval niet zo goed als andere opties). Je hersenen worden namelijk overspoeld met informatie en het kan die informatie zelden vasthouden om het te laten bezinken.

Klassieke partijen daarentegen zijn goed; je denkt uitgebreid na over de stukjes informatie (in dit geval de zetten) die op dat moment in je kortetermijngeheugen zijn opgeslagen, zodat deze de tijd hebben om te bezinken. Dit is precies de reden waarom het oefenen van patronen ook werkt; deze patronen bevatten geen overvloed aan informatie die je hersenen niet aankunnen. Ze bevatten kleine stukjes informatie die je leert en oefent, wat helpt om deze in je langetermijngeheugen te versterken. Dit is in het kort waarom ik de voorkeur geef aan dit boek. Er blijft echter één grote vraag over: zijn deze patronen het waard om te kennen? Vanuit een validiteitsperspectief kunnen we ons afvragen of de patronen die in dit boek worden aangeleerd onze schaakvaardigheden niet schaden. Ik zou bijvoorbeeld iemand een patroon kunnen aanleren dat het ruilen van stukken voordelig is als je minder pionnen hebt. Dit is een patroon op zich, maar duidelijk niet handig. De validiteit van dit boek wordt in twee delen ondersteund: de patronen zijn zorgvuldig geformuleerd en geëxtraheerd uit echte partijen van (vaak) sterke spelers. Ook wordt er goed over de geformuleerde patronen nagedacht en worden redenen gegeven waarom deze goed zijn. Toch moeten lezers van dit soort boeken altijd sceptisch blijven en zich afvragen: is dit echt een waardevol patroon? Probeer ook situaties te bedenken waarin het patroon misschien niet werkt. Deze scepsis zal je helpen een dieper begrip te krijgen en op zijn beurt het patroon op een juiste manier te leren. Daarom denk ik dat het ook moeilijker is om zo’n boek te schrijven. Want naast het schrijven en analyseren dat typisch wordt gedaan in boeken over partijen, moet de auteur goed nadenken over de verschillende thema’s en ze categoriseren om ze gemakkelijk verteerbaar te maken voor de hersenen. In wezen ben je bij het lezen van boeken over partijen zelf verantwoordelijk voor het decoderen van de kennis. Hier wordt de kennis gedecodeerd in hapklare brokken die onze ‘hersenmaag’ vrij efficiënt zal kunnen verwerken.

Het boek begint naar mijn mening met een goede introductie. Het belicht verschillende belangrijke aspecten van patronen en hoe ze het beste kunnen worden geleerd en onderwezen. Zowel vanuit het perspectief van een leerling als van een leraar. De la Villa laat dit zien aan de hand van een paar spellen om te illustreren welke impact zeer opwindende/gekke zetten op ons geheugen kunnen hebben. -Je herinnert je de gekke persoon in de metro gemakkelijker dan de gemiddelde forens-. Ook zul je dus gemakkelijker het patroon van een stikmat zien en leren omdat het een opwindende mat is in tegenstelling tot een stille pionzet in een eindspel. Daarom wil dit boek de patronen op spannende manieren laten zien, zodat ze in je langetermijngeheugen blijven hangen.  Nu ik mijn liefde voor dit soort boeken heb beleden, zal ik wat meer vertellen over de patronen en structuur van het boek.

Het boek heeft, zoals de titel al doet vermoeden, 100 patronen verdeeld over 15 hoofdstukken en een extra hoofdstuk met oefeningen.

Hoofdstuk 1 Pionneneindspel
Hoofdstuk 2 Paard tegen pionnen
Hoofdstuk 3 Loper tegen pionnen
Hoofdstuk 4 Toren tegen pionnen
Hoofdstuk 5 Dame tegen pionnen
Hoofdstuk 6 Lopers van gelijke kleur
Hoofdstuk 7 Lopers van ongelijke kleur
Hoofdstuk 8 Paard vs Loper
Hoofdstuk 9 Paardeindspelen
Hoofdstuk 10 Toreneindspelen
Hoofdstuk 11 Toren vs Loper/Paard
Hoofdstuk 12 Dame-eindspelen
Hoofdstuk 13 Dame vs Toren
Hoofdstuk 14 Dame vs Twee stukken
Hoofdstuk 15 Dame vs Twee torens
Hoofdstuk 16 Oefeningen

In principe is elk subhoofdstuk dat een uniek patroon bevat als volgt gestructureerd: het begint met het benoemen van het patroon, het uitleggen ervan en ten slotte het in actie laten zien door middel van gespeelde partijen. Ik zal nu als voorbeeld zo’n subhoofdstuk versneld behandelen.

“Zoals te verwachten was”, begint De la Villa, “wordt dit het langste hoofdstuk van het boek en voor de praktische speler ook het belangrijkste.” Je raadt het al, we gaan nu een patroon behandelen met betrekking tot toreneindspelen. Toreneindspelen hebben veel nuances en ik heb het gevoel dat je een boek altijd vrij nauwkeurig kunt beoordelen op hoe goed het deze nuances kan overbrengen.

Patroon 71, de zevende rij:

De kracht van een toren op de zevende rij is een van de eerste dingen die we als beginners leren. Maar, stelt De la Villa, de invloed van dit thema is bij middenspelen veel groter dan bij eindspelen. Er zijn echter enkele sleutelmomenten waarop een toren op de zevende rij erg krachtig kan zijn, zelfs in eindspelen met weinig stukken. De la Villa stelt twee dingen waar we op moeten letten: in hoeverre het de activiteit van de vijandelijke koning beperkt en of het mogelijk is om de toren van de zevende rij te verdrijven. Na dit patroon te hebben uitgelegd, behandelt De la Villa ongeveer vijf fragmenten om ons dit patroon in actie te laten zien en het hopelijk gemakkelijker voor ons te maken om deze te onthouden. Dit is overigens ongeveer het gemiddelde voor het hele boek: vijf voorbeelden per patroon.

(Kim Pilgaard 2315 vs Nicholas Jakubovics 2220, Hastings 1995/96 (1))

Het eerste voorbeeld dat hij laat zien, benadrukt de twee punten heel goed. Wit gebruikt de ideeën van dit patroon met de toren op de zevende rij om de vijandelijke koning in te sluiten. 51. g5!, hxg5 52. hxg5, Tb5. De zwarte koning staat nu ingesloten en met de koning op f7 kan zwart de g-pion niet slaan. Hierdoor kan de witte koning zonder problemen naderen. 53. Tb7+ dwingt de witte koning naar de achtste rij en de stelling is verloren voor zwart (53…Kg8 54. Kc2, Txg5 55. Tc7! 1-0.)

Ik hou van de duidelijkheid en eenvoud van dit eerste voorbeeld. Elk voorbeeld per patroon varieert in moeilijkheidsgraad, wat dit boek aantrekkelijk maakt voor zowel beginners als meer gevorderde schakers. Laten we nu naar hetzelfde patroon kijken met een uitgebreider voorbeeld (Vergeet niet: herhaling is belangrijk!).

(Tatiana Morosova vs Mari Sammul, USSR tt 1962)

24. Dxf2+? 25. Kxf2, Tc8

Zwart bereidt zich voor om de toren aan te vallen zodat deze de zevende rij verlaat.

26. Ke3, Kf8 27. Kf4, a5

Als het niet mogelijk is om een toren van de zevende rij te verwijderen, is de eerste stap in de verdedigingsstrategie het verwijderen van alle pionnen van die rij (interessant patroon op zich). Maar zwart realiseert zich dat 27…Ke8 niet werkt vanwege 28.e6+-, een typisch offer om de dominantie van de toren langs de zevende rij te vergroten (alweer een mooi patroon op zich).  Zwart wordt weerloos na 28…fxe6 29.Txg7, waarna het ruilen van torens niet meer kan worden voorkomen, wat zou resulteren in een winnend pionneneindspel.

28. g4, b6 29. h4, c5

Zwart heeft alle damevleugelpionnen van de zevende rij verwijderd, maar de koning kan de achtste rij niet verlaten, wat een groot probleem is. 30. h5, Tc6 31. Ke4? 31. Td8+!, Ke7 32. Tg8, g6 33. Th8, gxh5 34. g5, en de witte toren keert terug naar de zevende rij, nog dominanter dan voorheen, aldus De la Villa.

31…Ke8! 32.b7, g6 33. hxg6?!, Txg6!; de zwarte toren activeert zich!

34. Kf5, Kf8 35.Td7?!, Kg7?

Na wat onnauwkeurig spel aan beide kanten beslist deze ernstige fout de wedstrijd. 36. d6; Zwart kan het ruilen van torens niet voorkomen, waarna de dominante positie van de witte koning bepalend zal zijn.

36… Kf8, 37. Txg6, fxg6+ 38. Ke6, Ke8 39. g5, b5, 40. Kf6, Kf8 41. e6, c4 42. e7+, Ke8 43. a3, 1-0

Het boek behandelt patronen van verschillende moeilijkheidsgraden met voorbeelden die ook in moeilijkheidsgraad variëren. Ik zou zeggen dat spelers tussen 1400-2300 Elo heel wat van dit boek kunnen leren en hun patronen kunnen versterken. Het boek is op een hele fijne manier geschreven waarbij het soms zelfs voelt alsof meneer Jesus de la Villa mij zelf lesgeeft.

Niet zo lang geleden recenseerde ik het boek van Frank Erwich (ook een erg goed boek!). Dat boek waarschuwt je eigenlijk precies voor de dingen die dit boek je leert. Patronen kunnen zeer nuttig zijn en zullen je zeker helpen jouw schaakspel te verbeteren. Maar onthoud dat soms (vaker wel dan niet) de beste zet misschien niet onder jouw patronen valt, dus laat je er niet door leiden! Gebruik ze als een wapen in combinatie met je andere handige wapens zoals creativiteit en logica.

Tot slot, als je dit boek koopt zou ik je willen aanraden het niet allemaal maar snel door te lezen, blijf goed over de patronen nadenken! De twee belangrijkste manieren om patronen op te nemen zijn herhaling, voor doeners, en uitwerking, voor denkers. Een gemakkelijke manier om patronen uit te werken, is ze te onthouden en ze aan een medeschaker te leren. Dus de volgende keer dat je met je schaakvrienden praat, laat ze dan een bruikbaar patroon zien, leg uit waarom het nuttig is en onder welke omstandigheden het werkt. Dit is niet alleen goed voor hen, maar ook voor jezelf.

Bedankt voor het lezen. Kun je een leuk patroon bedenken? Deel het dan in de reacties.

Boek: 100 Endgame Patterns You Must Know (2021)
Auteur: Jesus de la Villa