Recensie: The Modernized Arkhangelsk Variation door Viktor Erdos

In deze door mij eerste geschreven recensie bespreek ik het boek The Modernized Arkhangelsk Variation. Dit boekt is vrij recentelijk geschreven en komt uit 2022 met als auteur Viktor Erdos. Een Hongaarse grootmeester, die met het idee kwam om zijn eerste boek te gaan schrijven tijdens de corona pandemie. De Arkhangelsk variant is een variant die hij zelf heeft gebruikt in belangrijke toernooien en een opening die ook door sterspelers zoals Anand, Shirov en Caruana is gespeeld. Het is een erg ambitieuze opening met veel theoretische kennis. Het boek is gepubliceerd door Thinkers Publishing.

(Klik op plaatje voor link)

Structuur
Het boek is een compleet repertoire tegen de Ruy Lopez dat begint na 3. Lb5 a6. Hierbij is het boek verdeeld over 3 delen. Het eerste gedeelte begint met de zijvarianten. Denk hierbij aan de afruilvariant van de Ruy Lopez en zijvarianten op zet 5. Dan in deel 2 wordt er gekeken naar zijvarianten die ontstaan op zet 7 als de hoofdpositie is bereikt met 1. e4 e5 2. Pf3 Pc6 3. Lb5 a6 4. La4 Pf6 5. 0-0 b5 6. Lb3 Lc5. Hierbij komt het interessante Pseudo offer met Pxe5 aanbod. Het laatste en 3e deel gaat over de hoofdvariant met 7. c3. Op deze manier komt het hele pakket aanbod in het boek.
De eerste 2 delen zijn relatief klein in vergelijking met het laatste deel. Zo bestaat deel 1 uit ongeveer 75 bladzijdes, deel 2 uit 55 en deel 3 uit ongeveer 140 bladzijdes. Het is zo opgebouwd dat alle belangrijke zijvarianten eerst worden besproken om die te hebben gehad. Ook deze zijvarianten worden vaak gespeeld en zijn belangrijk om te weten. Zeker de afruilvariant van de Ruy Lopez komt zeer vaak voor en hiervan zijn dan ook vele partijen in de database te vinden. Maar aangezien de Ruy Lopez een van de meest gespeelde openingen is, zijn er van bijna iedere zijvariant op het begin ontzettend veel partijen te vinden. Belangrijk is daarom toch enige kennis te hebben en in de grote lijnen te weten wat je moet doen als de witspeler afwijkt van de hoofdvariant van de Arkhangelsk variant. In deel 2 als de hoofdvariant is bereikt worden bijna alle meest gespeelde varianten bekeken. Wat hierbij wel nog een punt voor aandacht is, is dat veel varianten ook in elkaar over kunnen gaan. Hiervoor hoef je niet alle zetten uit je hoofd te leren, maar is het belangrijk om de thema’s te weten en de verschillen te herkennen.

Viktor Erdos, Foto gemaakt door Lennart Ootes

Hieronder heb ik 2 voorbeelden van varianten die mij erg aanspraken doordat ze allebei te maken hebben met de actieve zwarte stukken. Dit eerste fragment is een variant waarbij wit een schijnoffer doet, maar waarbij de zwarte stukken zeer actief komen te staan als wit niet helemaal nauwkeurig speelt. Zwart neemt het offer in eerste instantie aan en gaat dan voor een mooie manoeuvre om zijn paarden netjes neer te zetten. Er zijn kansen voor beide kanten in allebei de fragmenten, maar als je als lezer de opening beter begint te begrijpen ben je al gauw geneigd de kant te kiezen van de zwarte stukken, waar meer potentie in zit.

Dit 2e fragment heeft te maken met de hoofdvariant. Hier kan mooi worden gezien hoe de zwarte stukken vol tot hun recht kunnen komen en ze naar de juiste velden ontwikkelen. Zwart komt zeer actief te staan en krijgt mooie aanvalskansen door de perfect geplaatste en ontwikkelde stukken. Een mooi voorbeeld van wat deze opening kan bieden.

Het boek is logisch opgebouwd en alle belangrijke varianten komen aan de pas. Doordat veel varianten overeenkomsten met elkaar hebben is het gemakkelijk om de opening te leren. Door middel van het gebruiken van grootmeester partijen, wordt ook geschetst hoe topspelers met de opening omgaan en wat de beste verdedigingen zijn die je kunt verwachten. Wat erg fijn is, is dat aan het begin van elk hoofdstuk een overzicht van de varianten is gegeven die besproken gaan worden. Hierdoor is alles overzichtelijk weergegeven en kun je makkelijk terugzoeken als je over een kleine variant even wat wil weten. De uitleg bij de meeste varianten is goed onderbouwd en als de auteur aangeeft dat hij aan een bepaalde variant de voorkeur geeft zonder dat het objectief beter is, legt hij vaak wel uit waarom dat zo is. Al met al is dit een erg leuk en leerzaam boek, waarbij de opening van beide kanten uitgebreid wordt bekeken. Het zorgt voor veel spanning in de opening waarbij de zwart speler veel kan leren over hoe die met tactiek en zeer actief spel veel leven in de partij kan krijgen.

➔ Bestelpagina op website van uitgever

➔ Inkijk (pdf)

Titel: The Modernized Arkhangelsk Variation