Recensie "Het Paneel van Vlaanderen"

Wij ontvingen begin maart het boek "Het paneel van Vlaanderen" van Karakters Uitgeverij b.v. en hebben Delia Keetman bereid gevonden om een recensie te schrijven.

Toelichting uitgever: Het Schaakspel, een paneel van de vijftiende-eeuwse Vlaamse meester Pieter van Huys, speelt de hoofdrol in deze wereldwijd gelezen roman van Arturo Pérez-Reverte. Het is niet zomaar een schilderij. Een door de moderne technieken onthulde, verborgen inscriptie wijst op een nooit opgelost raadsel, en het in het kunstwerk afgebeelde schaakprobleem moet de sleutel tot het geheim bevatten. Terwijl de menselijke hoofdpersonen, onder wie een jonge vrouwelijke restaurateur, een coke snuivende galeriehoudster, een homoseksuele antiquair en een excentrieke schaakmeester, naar de oplossing zoeken, vinden er in hun directe omgeving nieuwe raadselen plaats, die de intrige ingewikkelder maken. Pérez-Revertes Het paneel van Vlaanderen is een fascinerend, intelligent spel van valstrikken en spiegeleffecten, waarin geschiedenis, schilderkunst, muziek en vooral de mathematische logica van het schaakspel een rol spelen.De uitgever heeft ook een persbericht over dit boek opgesteld. Dit persbericht is toegevoegd aan deze pagina. Voor meer informatie over de uitgever zie: website Karakter Uitgevers.

Recensie Delia Keetman (20 maart 2010)

Het is bijna niet te geloven, maar het bestaat: Een boek over schaken, zonder eindeloze diagrammen, dat ook nog eens leuk is om te lezen voor een dammer zoals ikzelf!

Voordat alle schakers afhaken: er staan wel degelijk diagrammen in dit boek, maar die zijn noodzakelijk voor het verhaal. De schrijver van deze psychologische triller is Arturo Pérez-Reverte, een spaanse journalist. Hij heeft zich nu toegelegd op het schrijven van historische fictie. De hoofdrol in dit boek is voor Het Schaakspel, een fictief schilderij van de Vlaamse meester Pieter van Huys. Een geheime inscriptie, ontdekt door de restaurateur Julia, wijst naar een moordzaak van 5 eeuwen geleden. De afgebeelde schaakpartij bevat de sleutel tot het mysterie.

Julia krijgt hulp van verschillende personen, van wie haar mentor en vriend César en de schaakmeester Mun?oz de belangrijkste zijn. Terwijl ze steeds dichter bij de oplossing van het raadsel komen, gebeuren er in hun directe omgeving nieuwe raadselen, die verband lijken te houden met de moord van lang geleden.

Ik heb dit boek met veel plezier gelezen. Waarom? De schrijver heeft voor een goed opgebouwd, en logisch verhaal gezorgd. De manier waarop heden en verleden samenkomen vind ik erg goed gedaan. Het is geen eenvoudig boek. Om er helemaal van te genieten, is wel enige kennis van geschiedenis, muziek en vooral schaken gewenst. Arturo Pérez-Reverte is er echter in geslaagd, om ook voor de leek een duidelijk verhaal te schrijven. Voor de schakers is dit boek een aanrader. Niet alleen wordt de schaakpartij op verschillende manieren gebruikt om een moord op te lossen, maar ook de psychologie van de schaker komt volop aan bod. Ik zou zeggen, lees de beschrijvingen in het boek en kijk of je jezelf, als schaker, in één ervan herkent. Ikzelf kon de schaakanalyses net volgen, maar een echte schaker zal er veel meer in ontdekken. Wie helemaal niet kan schaken, hoeft niet bang te zijn om in het duister te tasten. De schaakmeester uit het boek legt alles uit, zodat de conclusies begrijpelijk zijn.

Het is natuurlijk wel veel leuker, om er zelf achter te komen, maar dat was voor mij te moeilijk. Buiten het schaken valt er nog meer te genieten: De wereld van de kunstgaleries en restaurateurs is boeiend beschreven, en de spanning wordt goed opgebouwd.

Mijn verwachtingen van dit boek zijn in positieve zin niet helemaal uitgekomen. Ik verwachte een boek zoals De Da Vinci Code, vol geheimzinnige verwijzingen en symbolen. Het Paneel van Vlaanderen is echter een heel ander soort mysterie. Het schaakgedeelte verraste mij ook, ik had niet gedacht dat een “simpele” partij zoveel raadselen kon oplossen.

Delia Keetman