Schaken op de Europese Staalmarkt (deel 24)

Het gaat goed met Tata Steel in India. De koers van het aandeel gaat crescendo omdat ze de wind in de zeilen hebben door het nieuwe regeringsbeleid en de wereldwijde economische opleving.  Make in India, buy in India is het nieuwe motto van de regering. De Chinese import van goedkoop staal wordt zoveel mogelijk een halt toegeroepen  en de nieuwe Kalinganagarplant in India gaat de komende jaren fors uitbreiden.  Bij de Tata-Groep  in India zijn er veel nieuwe ontwikkelingen onder leiding van de nieuwe topman N. Chandrasekan, ook de bestuursvoorzitter van Tata Steel. Zo werd o.m. aangekondigd dat Tata wil samenwerken met Lockheed Martin om F16’s Block 70 te gaan bouwen  in India. Ook lopen er besprekingen met de regering over nieuwe omvangrijke defensieopdrachten.

Binnen de Tata-Groep worden inmiddels de nodige maartregelen genomen.  Zo heeft Tata eigen aandelen ingekocht van TCS, het paradepaardje van de groep.  De Tata-trusts verkochten ook een klein deel waardoor zij over extra liquiditeiten kunnen beschikken voor hun goede doelen.  TCS en JLR betalen jaarlijks het meeste dividend uit. Zowel binnen als buiten de Tata-Groep vindt men de afhankelijkheid  van deze twee takken van sport te groot en wenst men een aanzienlijke verbetering van de resultaten bij de andere Tata-bedrijven, w.o. Tata Steel.

De Tata-trusts zijn sterk afhankelijk van de dividendbetalingen van de Tata-bedrijven en zij hebben besloten hun interne beleid nog een kritisch tegen het licht te houden. Zij willen meer gaan sturen op de resultaten die met hun  filantropische financiële bijdragen worden behaald.  De bomen groeien nu eenmaal niet tot in de hemel. De Tata-trusts en de Tata-bedrijven moeten ook beter gaan samenwerken.

Tata is gestart met het ontvlechten van de zgn. ‘crossholdings’. Tata-bedrijven hebben grote aandelenbelangen in elkaar en daarmee is vermogen vastgelegd dat niet gebruikt kan worden voor de ontwikkeling van het eigen bedrijf. Eind juni mocht Tata Steel haar aandelenbelang in Tata Motors verkopen aan de Tata-Groep voor meer dan €500 mln. Enige tijd geleden was al €1,4 miljard opgehaald uit de kapitaalmarkt en desinvesteringen brachten ook geld in het laatje. Hiermee kan Tata Steel schulden herfinancieren of aflossen, investeren in de bedrijven en de overeengekomen Engelse pensioenclaim van €650 miljoen betalen.

Tata Steel wil hoog blijven scoren op de duurzaamheidsladder nu ze de smaak te pakken hebben als no. 1 te zijn uitgeroepen in 2016 onder de staalbedrijven.

Meer dan twintig wereldwijd opererende staalbedrijven deden aan de jaarlijkse beoordeling van Dow Jones Sustainability mee.

Staal is een van de weinige materialen dat steeds weer kan hergebruikt kan worden zonder kwaliteitsverlies. Tata Steel Europe is lid van ULCOS (Ultra-Low CO2 Steelmaking), een samenwerkingsverband van 48 Europese organisaties die zich verplicht hebben de uitstoot van CO2 bij de staalproductie  te halveren in 2050.

Tata Top vergaderde  in Londen

Vorige week vergaderde de Tata Top in St James’ Court in Londen. Dit was volgens insiders een cruciale vergadering. Een van de onderwerpen was het opdelen van de meer dan 100  Tata-bedrijven in 6 tot 8 business units. De synergie tussen de bedrijven moet worden verbeterd. Een ander onderwerp was het bepalen welke activiteiten en regio’s wel of niet tot de kernactiviteiten van de groep zullen behoren. Sommige activiteiten met lage winstmarges zijn al op de verkooplijst geplaatst.

De strategie voor ‘stressed businesses’ is besproken. Hieronder vallen o.m. Tata Steel en Tata Teleservices.

Bijna 70 %  van de meer dan 100 miljard omzet van de groep komt van buiten India, waarvan een flink deel van Jaguar and Land Rover. Het belang van India zou aanzienlijk vergroot moeten worden gelet op de vele onzekerheden in de wereld (Brexit, USA etc.) alhoewel deze onzekerheden ook kansen bieden. Ook is dit een wens van de Indiase regering.

Deze maand wil de Tata topman de strategie en het vijfjarenplan presenteren aan de directeuren van de Tata-bedrijven in de Annual Group Leadership Conference.

The Economic Times  gebruikte schaken als metafoor voor het strategisch planningsproces van de Tata-Groep.

Europa

Jaguar and  Land Rover

Al eerder was gemeld dat Jaguar and Land Rover (JLR) haar capaciteit wil verdubbelen in 2020. Hiervoor komen er 5000 nieuwe banen bij. Een substantieel deel van de auto’s zal elektrisch gaan rijden.

In welke mate de Europese staalbedrijven van Tata hiervan zullen profiteren is nog niet duidelijk.

Engelse pensioenproblematiek

The Sunday Times meldde recent dat de, mede door Tata UK , gewenste wijzigingen in de Engelse pensioenwet nog niet rond is. Dit is cruciaal voor Tata Steel UK anders lopen ze het risico nog eens €600 miljoen te moeten bijstorten in het pensioenfonds bovenop  de eerder genoemde 650 miljoen. Tata Steel heeft meerdere malen te kennen gegeven dat bijstorten niet kan en dit een brug te ver is. De Engelse werkgelegenheid komt dan op het spel te staan.  De regering  worstelt politiek met de precedentwerking die zo’n  wijziging kan hebben. De wijziging vergt veel tijd omdat er veel nationale belangen een rol spelen. Daar komt bij dat de politieke situatie in Engeland, na de recente verkiezingen, minder stabiel is geworden.

De fusiegesprekken tussen Tata Steel Europe en ThyssenKrupp

Het geduld bij ThyssenKrupp raakt een beetje op. De topman , Heinrich Hiesinger wil voor eind september beslissen wat hij gaat doen, meldde een medewerker aan het Duitse Handelsblatt. Ze zijn in gesprek met andere staalproducenten mocht de fusie met Tata Steel Europe niet doorgaan. Ze houden de voorkeur voor Tata Steel omdat verwacht wordt dat ze hiermee verreweg de grootste besparingen kunnen realiseren, geschat wordt zo’n €500 miljoen op jaarbasis.  Een andere optie die Hiesinger achter de hand houdt is het naar de beurs brengen van het Duitse staalbedrijf.

Het is geen geheim dat ThyssenKrupp op termijn volledig af wil van de matig tot slecht presterende staaldivisie.  De vraag is welke de nieuwe strategie van de Tata-groep wordt. Wil men op termijn alles overnemen van ThyssenKrupp (met de bijbehorende grote investeringen) of ziet men af van verdere grote investeringen in Europa en krijgt India prioriteit. De nieuwe topman van Tata heeft verschillende malen aangegeven dat allocatie van schaars kapitaal cruciaal is.

Tata Steel Europe hoopt dat eind augustus de pensioenproblematiek definitief rond is, maar men heeft het niet in eigen hand. In september of eerder moet dan duidelijk worden of de fusiegesprekken doorgaan. En misschien gebeurt er helemaal niets, een optie die Hans Fischer, baas van Tata Steel Europe, vorig jaar september al opperde.

Tata Steel Nederland

Het 80ste Tata Steel Chess Tournament, de jubileumeditie.

Wordt dit het nieuwe logo van de jubileumeditie?

Na de zomervakantie komt de voorbereiding van de jubileumeditie op stoom. We zien uit naar het nieuws hierover.

Tata Steel had nog twee leuke vacatures

De eerste betrof een interim communicatieadviseur (7 maanden) met als belangrijke opdracht het sterke merk Tata Steel voor en gedurende het schaaktoernooi nog beter te profileren en het genereren van meer aandacht van (nieuwe) sponsors. Een van zijn contactpersonen wordt de toernooidirecteur.

De tweede betrof een stageplaats voor een HBO’er bij het Digital Communications Team. Dit team werkt aan de verbetering en het beheer van de website van Tata Steel, het intranet en de Corporate social media-kanalen. Ook werkt Tata Steel aan een nieuwe Corporate website met een vernieuwende look and feel.

Omdat Tata Steel Nederland de 80ste editie van het Tata Steel Chess Tournament 2018 groots wil vieren ligt hier voor een HBO’er een mooie uitdaging voor het schrijven van sfeerteksten, het plaatsen van persberichten, twitteren over event nieuws en de sfeer.

Lijkt me geweldig als een HBO’er in zo’n ambiance ervaring mag opdoen.

 

 

 

4 Comments

  1. Avatar
    Robbert van het Kaar juli 04, 2017

    @ De Bock. Ja. Bijzonder interessant. Je kunt het natuurlijk overslaan…..

    Ga vooral door Kees.

  2. Avatar
    Sake Jan juli 05, 2017

    Kees? Teun Koorevaar zul je toch vooral bedoelen? ‘t Is geen schaken maar er is een link. En weer eens wat anders en – last but not least – uiterst helder en met zorg geschreven! Dus lekker doorgaan.

  3. Avatar
    Robbert van het Kaar juli 05, 2017

    Sorry. Ik ken ook een Kees Koorevaar…. Beetje slordig.

    Wat ik mooi vind zijn de grondige analyses van de ontwikkelingen op de staalmarkt, met aan het eind toch iedere keer een link naar schaken.

    Op naar de 40 of 50! Dat moet toch wel lukken zou ik denken.

Only ingelogde gebruikers kunnen een reactie achterlaten.