Recensie: How I became a chess grandmaster

In deze recensie is het de beurt aan het boek How I became a chess grandmaster, uitgegeven door Quality Chess. In dit debuut van de Amerikaanse grootmeester Vinay Bhat gaat de auteur zijn schaakcarrière langs, reflecteert hij op de keuzes die hij toen maakte en hoe hij beter is geworden. Uniek is dat niet een schaakgerelateerd aspect centraal staat (bijvoorbeeld pionnenstructuren of een bepaalde opening), maar de speler.

Bhat mag dan niet aan de wereldtop meedraaien, een leuk feitje is dat hij op tienjarige leeftijd de jongste nationale meester ooit werd – een record dat ooit nog is gehouden door Bobby Fischer, maar inmiddels alweer een paar keer gebroken is. Na een vliegende start werd hij IM op zijn zestiende en GM op zijn vierentwintigste, waarna hij het schaken voor enige tijd vaarwel zei. Tegenwoordig definieert Bhat zichzelf als “schaaktoerist”, iemand die de toppartijen nog wel bijhoudt, maar zelf misschien een toernooi per jaar speelt.

Structuur

De hoofdstukken zijn chronologisch opgebouwd waarbij Bhat de belangrijke mijlpalen in zijn schaakcarrière behandelt (van nationale meester tot grootmeester), hoewel hij soms enkele belangrijke zaken samenbundelt in een apart hoofdstuk, bijvoorbeeld over de rossolimo-variant in het Siciliaans omdat die variant een belangrijke rol speelde in zijn partijen.

Binnen de hoofdstukken geeft Bhat algemene adviezen, vooral leertechnieken en boeken, die overigens allemaal keurig netjes achterin het boek zijn opgesomd. Zijn adviezen worden ondersteund met voorbeeldpartijen waarin hij zijn punt probeert duidelijk te maken, zoals het belang van een goede eindspeltechniek en het spelen van gambieten als beginnende schaker.

Fragment

Ik heb een partij gekozen uit hoofdstuk 8, Becoming an International Master, waarin Bhat zijn partijen uit een gesloten normentoernooi in 2000 behandelt. Het toernooi werd een succes voor Bhat dankzij een goede openingsvoorbereiding en de middenspelen die steeds op het bord kwamen, die hij fijn vond spelen.

Een leerzame partij omdat enkele onnauwkeurigheden in een ogenschijnlijk gelijke stelling grote gevolgen kunnen hebben.

Doordat Bhats zijn gehele schaakcarrière langsgaat en daarbij ook zijn ingelaste pauzes behandelt, krijg je als lezer beter oog voor de mogelijkheden om op de lange termijn te groeien als schaker. Het anekdotische karakter kan een chaotische indruk geven, maar het laat de lezer vrij om zelf uit te zoeken welke situaties en groeimomenten van Bhat op zichzelf van toepassing kunnen zijn. Toch zou het onterecht zijn om het boek enkel als een biografie te beschouwen omdat Bhat, tevens specialist in kunstmatige intelligentie en dataverwerking, ruimschoots aandacht besteedt aan leren leren en zijn eigen ervaringen als algemene adviezen weet te formuleren.

De chronologische behandeling leidt ertoe dat de lezer zowel de beginnende als de gevorderde Bhat leert kennen. Dit zou het boek in principe geschikt moeten maken voor iedereen die vooruitgang wil boeken, ongeacht het niveau, hoewel reeds het eerste hoofdstuk de sprong naar 2200 behandelt. Bovendien, aangezien Bhat zelf pauzes heeft ingelast waarbij het schaken enige jaren stilstond, is het boek gericht voor schakers van een hoger niveau (zegge titelhouders) bij wie het schaken om wat voor reden dan ook (studententijd, werk, gezin) naar de achtergrond is verschoven, maar die op latere leeftijd de tijd en motivatie terugvinden om het spel weer op te pakken. Voor deze groep is het boek dan ook een absolute aanrader.

Bestelpagina op de website van de uitgever:

Inkijk (pdf):

Titel: How I Became a Chess Grandmaster