Recensie: The life and games of Carlos Torre door Gabriel Velasco en Taylor Kingston

In deze boekrecensie bespreek ik het boek The Life And Games Of Carlos Torre. Om specifiek te zijn gaat het dan over de tweede en verlengde versie van dit boek die begin dit jaar is uitgekomen. Bij de eerste versie die stamt uit 2000 was de oorspronkelijke auteur Gabriel Valesco en de vertaler van het Spaans naar het Engels Taylor Kingston. Echter verzamelde Taylor Kingston in de loop van de jaren steeds meer partijen en informatie over het leven van Carlos Torre en toen hij de documentaire Torre x Torre in 2019 zag wist hij dat hij een nieuwe versie van het oorspronkelijke boek wilde gaan maken. Dr. Valesco kon hier helaas niet meer zijn steentje aan bijdragen. Maar doordat hij de auteur was van het originele werk en dit de basis was voor de nieuwe versie, worden Dr. Valesco en Taylor Kingston nu gezien als de huidige auteurs samen van deze gereviseerde en verlengde versie. Wat er extra bij is gekomen ten opzichte van de originele versie zijn betere en diepere analyses van partijen, commentaar van Torre zelf is toegevoegd bij sommige partijen, extra partijen, meer diagrammen en foto’s, meer interviews en artikelen, een review over de film Torre x Torre en een uitgebreider oordeel over Torre als schaker. Zoals de titel voor zichzelf spreekt, gaat het boek over het leven van de schaker Carlos Torre. Waarbij veel partijen en schaakanekdotes naar voren komen. De schaker Carlos Torre (vooral bekend van de Torre Aanval) was een Mexicaanse schaker. Hij heeft een erg interessant leven geleid, heeft erg goede spelers verslagen (waaronder ex-wereldkampioen Emanuel Lasker) en had zoals een paar andere beroemde schakers maar een zeer korte carrière. Het boek is gepubliceerd door Thinkers Publishing.

(Klik op plaatje voor link)

Structuur

Het boek is opgebouwd uit tien hoofdstukken, die samen een compleet beeld over de schaker en persoon Carlos Torre moeten geven. Zo worden er veel partijen besproken (maar liefst 105), maar is geeft het boek ook een biografisch portret weer van de persoon Carlos Torre. In hoofdstuk 1 wordt er gelijk begonnen met het biografische gedeelte over de persoon in kwestie. Er wordt zoveel mogelijk informatie gegeven die beschikbaar is over zijn jeugd en schaakcarrière. In hoofdstuk 2 (mijn favoriete hoofdstuk) worden de partijen besproken. Dit is verreweg het grootste gedeelte van het boek en bevat partijen tegen toendertijd de beste spelers van de wereld. Denk hierbij aan beroemde spelers zoals Marshall, Janowski, Alekhine, Réti, Lasker en nog veel meer. Zijn grootste toernooiresultaten worden besproken. Zo komt Amerikaanse toernooien voor zoals de Lousiana and New York State Championships, maar ook toernooien van zijn Europese campagne zoals het Internationale toernooi in Baden-Baden en toernooien in Moskou en Leningrad. Dit hoofdstuk bevat 453 pagina’s. Hoofdstuk 3 gaat over een tweetal interviews met Carlos Torre. In hoofdstuk 4 worden er fragmenten besproken uit het boek 64 Variacones Sobre un Tema de Torre geschreven door een vriend van Torre genaamd Germán de la Cruz. Hoofdstuk 5 bevat fragmenten en artikelen van kranten en tijdschriften uit zijn geboortestad Mérida. Hoofdstuk 6 gaat over een artikel uit het Britste tijdschrift Kingpin waarin Torre wordt vergeleken met Norman Tweed Whitaker. In hoofdstuk 7 komt er een waar collectors item aan bod. Het bevat namelijk de volledige tekst van het boekje Development of Chess Ability geschreven door Torre in 1926. In hoofdstuk 8 komen er weer partijen aanbod. Dit maal van het Mexicaans kampioenschap van 1926. Hoofdstuk 9 gaat over de film Torre x Torre. De film die Taylor Kingston aanzette om een nieuwe versie van dit boek uit te brengen. En als laatste wordt er in hoofdstuk 10 een oordeel geveild over de schaker Carlos Torre.

Voorbeeld

Hieronder staat voor mij de leukste en interessante partij. Naar mijn mening geeft deze partij precies weer hoe Torre was als speler. Niet altijd objectief juist (zeker niet als je onze grote vriend Stockfish erbij pakt), maar zijn vermogen om alles te geven en enorm goede spelers onder druk te zetten is bewonderenswaardig. De volgende partij is die tussen Torre en Emanuel Lasker bij de Moskou International in 1925. Waar Lasker gewonnen komt te staan geeft hij dit weg als hij niet de scherpste voortzetting kiest. Als hij vervolgens Torre de kans geeft om zijn stukken goed te zetten en hijzelf niet scherp genoeg oplet, krijgt Torre de kans om een fantastisch dame offer op het bord te krijgen. Overigens leuk feitje dat Torre deze partij uiteraard begon met de Torre Aanval. Geniet van de partij hieronder, hopelijk haalt u er als lezer net zoveel plezier uit als ik. Voor de optimale beleving, kijk niet teveel met de engine erbij.

Naar mijn mening kunnen we als lezer ontzettend blij zijn, dat Taylor Kingston en Gabriel Velasco ervoor hebben gekozen om deze vernieuwde versie uit te brengen. De partijen bevatten erg makkelijk te volgen analyses. En deze zijn uiteraard ontzettend interessant, maar de combinatie tussen de schaaktechnische aspecten en alle interviews en artikelen over het leven van Torre maken het leuk om te volgen. Zelf kende ik nog niet zoveel over de schaker Torre, behalve de opening die naar hem vernoemd is dan. Maar na dit boek te hebben gelezen en te beseffen dat Torre uiteindelijk maar voor zo’n korte tijd heeft gespeeld op de top maakt het me stiekem toch wel een fan. Zeker ook omdat je wordt meegenomen in de vraag, wat had er kunnen zijn mocht hij nou niet zijn gestopt. Wat ik ook waardeer is het feit dat er op het einde een oordeel zit over de schaker. Hier wordt hij niet alleen even de hemel ingeprezen, maar proberen de auteurs toch een “objectief” oordeel te vellen aan de hand van Stockfish. Zo geven ze aan waar zijn hiaten lagen, maar zijn ze daarbij uiteraard ook realistisch dat Torre in zijn leven niet tegen engines speelde maar tegen mensen. En dat hij het een aantal van die mensen aardig lastig heeft gemaakt op het schaakbord.

➔ Bestelpagina op website van uitgever

➔ Inkijk (pdf)

Titel: THe life and games of Carlos Torre