Recensie: Beat the Dutch Defense (A Killer Weapon Against the DD) door Jan Boekelman

In deze recensie staat het boek Beat the Dutch Defense (A Killer Weapon Against the DD) centraal. Dit boek komt uit 2022 en is geschreven door de Nederlandse schaker en auteur Jan Boekelman (die het wel in het Engels heeft geschreven). Het boek gaat in het specifiek om het Staunton Gambiet (vernoemd naar Howard Staunton) tegen het Hollands. Een opening die steeds populairder aan het worden is en een rijke geschiedenis heeft (wat de naam van de opening ook doet vermoeden). Met deze opening offert wit een pion voor snelle ontwikkeling en aanvalsmogelijkheden. Lang geleden werd dit gespeeld door spelers als Réti, Tartakower, Euwe en Capablanca. En zeker in korte tijdscontroles trekt deze opening de laatste jaren de aandacht van sterke grootmeesters zoals Timoscenko and Ivanišević , maar ook de enigzins bekende speler Garry Kasparov heeft het nog wel eens gebruikt. Het boek is gepubliceerd door Thinkers Publishing.

Structuur

(Klik op plaatje voor link)

Nadat het boek eerst wat theoretische achtergrond geeft is het daarna duidelijk verdeeld over vijf delen. Dit zijn allemaal delen die uitgaan van de Staunton opening (1. d4 f5 2. e4). Deel 1 gaat over het weigeren van het gambiet, het tweede gedeelte gaat over alternatieve zetten voor zwart op zet 3, het derde gedeelte beschrijft alternatieven voor de wit speler op zet 4 (namelijk de twee interessante opties 4.g4 en 4.f3), het vierde gedeelte bevat de hoofdzet 4.Lg5 en de alternatieven van zwart hier op en deel 5 bevat de absolute hoofdvariatn met 4.Lg5 Pc6. Zo is dit dus een compleet repertoire voor wit tegen het Hollands. Het boek bestaat uit 260 pagina’s, die vooral bestaan uit de hoofdstukken 4 en 5 die gaan over de hoofdvariant met 4.Lg5. Het leuke aan dit boek is dat het in de eerste hoofdstuk al laat zien waarom de zwartspeler perse het gambiet moet aannemen, aangezien hij anders al vrij dubieus komt te staan snel. En daarna geeft de schrijver je meerdere mogelijkheden om het aan te pakken met wit. Je kunt hiervoor voor de verrassingswapens gaan met 4. g4 en 4.f3 (zetten die wellicht objectief niet super zijn, mocht zwart goed voorbereid zijn, maar uiteraard wel zeer interessant en gevaarlijk) of de hoofdvariant met 4.Lg5. Zo is de structuur van het boek vrij eenvoudig maar wel heel effectief.

Het was lastig om te kiezen tussen alle leuke varianten. Het kan zo snel tactische en aanvallende wendingen krijgen. Toch is het me gelukt om twee interessante voorbeelden te kiezen, die voor mij een goed beeld gaven over de ware aard van de opening. Dit eerste voorbeeld gaat over de hoofdvariant 4.Lg5 waarbij wit aanvallend opstelt en druk probeert te zetten met h4. Iets wat we kennen van Alphazero. Dit sprak mij aan als een leuke variant om te oefenen en te onderzoeken, wat de plannen hier zouden zijn voor beide kanten.

Het tweede voorbeeld is gebaseerd op een zijvariant tegen 4. Lg5. Namelijk b6 de Nimzowitsch variant. Wat ik hier juist zo spannend aan vind, is het feit dat wit gelijk actie onderneemt weer met f3 en alles eraan doet om aan te vallen. Al vrij snel kan wit hier een initiatief opbouwen met een aanvallend vooruitzicht.

Voor iemand die niet veel ervaring heeft met het spelen tegen Hollands en graag iets spannends en interessants wil leren is dit boek perfect. Maar ook voor de speler die graag zijn repertoire wat wil vernieuwen of een verrassingswapen wil hebben is dit uitermate geschikt. De varianten bestaan niet uit ultra lange analyses en zettenreeksen. Er wordt duidelijk uitgelegd wat er gebeurt en er wordt een ‘objectieve’ kijk gegeven op de opening. Zo worden niet alle witte varianten alleen maar in een positief daglicht gezet, maar geeft het een realistische blik op wat de witspeler kan verwachten. Het boek is een aanrader!

➔ Bestelpagina op website van uitgever

➔ Inkijk (pdf)

Titel: Beat the Dutch Defense (A Killer Weapon Against the DD)