Recensie: Modern Chess– From Steinitz to the 21st Century

In deze recensie bespreek ik het boek Modern Chess – From Steinitz to the 21st Century van de Schotse IM Craig Pritchett (geboren 1949). Pritchett heeft diverse schaakboeken op zijn naam staan, won twee keer het Schotse kampioenschap en vertegenwoordigde Schotland op meerdere Olympiades.

Het boek bestaat uit zes delen:

• From the Romantics to the Early Modern Age
  • Resolving Classical Tensions
  • Hypermodern Ideas and the Maturing Mainstream
  • Soviet Dynamics
  • Professional Sport in a New Information Age
  • Mastery in the Modern Computer Age

Elk deel behandelt een periode uit de schaakgeschiedenis en is onderverdeeld in hoofdstukken, die gaan over bekende grootmeesters uit deze periode. Elk hoofdstuk vertelt kort iets over het leven van elke grootmeester, alsook zijn/haar speelstijl en in een bredere context bijdrage aan de ontwikkeling van het schaakgedachtegoed in een bepaalde periode. Dit wordt concreet gemaakt aan de hand van ongeveer twee tot zes voorbeeldpartijen.

Partijvoorbeeld

Het boek begint met een citaat van voormalig Russisch wereldkampioen Smyslov: ‘‘I as though traced the evolution of chess thought and repeated its basic steps in my own development… convinced that any player with high ambition should follow such a path.’’

Hier valt wat voor te zeggen. Als beginnend schaker is het belangrijk dat je veel tactiek oefent, aangezien de meeste partijen door tactiek beslist zullen worden. De volgende stap is het verbeteren van strategisch begrip, aan de hand van uitgangsprincipes of regels, bijvoorbeeld goede/slechte loper, het belang van een open lijn, een gezonde pionnenstructuur enzovoorts, zoals Steinitz destijds formuleerde. Concrete verwikkelingen maken plaats voor inzicht en intuïtie over de langere termijn.

Dit boek bespreekt ontwikkelingen in het gedachtegoed van het schaakspel door een combinatie te vormen van schaakgeschiedenis, biografie en analyse. We komen in aanraking met de achtergronden van voormalig wereldkampioenen kennen en leren welke opvattingen er hun tijd over het schaakspel dominant waren. Zodoende schetst de auteur een uitstekende inkijk in de context waarin grootmeesters tot hun zetten komen. Aangezien het boek een schaakhistorische inslag heeft, is de uitgebreide bibliografie een welkome aanvulling voor wie meer wil lezen.

Ondanks de ruim driehonderd pagina’s voelt het boek soms onvolledig aan. De analyses kunnen uitgebreider, de hoofdstukken worden niet afgerond met opgaven of een conclusie en de auteur gaat niet in op zijn afwegingen om het boek bij het romantische schaken te laten beginnen. Weliswaar is er uit de 18e eeuw minder data beschikbaar, maar in die periode vinden evengoed ontwikkelingen plaats die het schaken erna zouden beïnvloeden. Een goed voorbeeld is Philidor, die als eerste het belang van de pion erkende en remisetechnieken in eindspelen analyseerde – kennis die vandaag de dag nog steeds relevant is.

Niettemin wordt dit ruimschoots gecompenseerd door de instructieve biografische elementen, het feit dat het boek zeer actueel is (in het laatste hoofdstuk wordt de invloed van schaakcomputers besproken en een partij van AlphaZero tegen Stockfish geanalyseerd) en de hoogst originele aanpak van de auteur. Wie zich verdiept in schaakhistorie, is immers meestal aangewezen op publicaties van amateurs en academici. Aangezien Pritchett zelf op hoog niveau heeft geschaakt, kan hij met zijn analyses een schaaktechnische laag toevoegen.

Bestelpagina op de website van de uitgever:

thinkerspublishing.com/product/modern-chess-from-steinitz-to-the-21st-century/

Uittreksel tot en met pagina 22 (pdf):