Recensie: Turbo Charge your Tactics 1 en 2

Wellicht denkt u bij het lezen van de titel meteen: “O nee, al weer een boek met tactische opgaven. Daar staat mijn kast al vol van. Snel overslaan!” Dan stel ik voor dat u toch nog eventjes deze recensie leest. Wie weet komt u dan op andere gedachten. Het zijn inderdaad twee boeken boordevol tactische opgaven. Maar de auteurs volgen niet de gebaande paden. Wat is er dan zo anders aan deze boeken?

Het draait in deze boeken vooral om zetten die we niet zo snel zien: blinde vlekken. Blinde vlekken zijn zetten die zich om de een of andere reden makkelijk aan onze waarneming onttrekken. Laat ik maar meteen met een voorbeeld uit het boek in huis vallen. Zie onderstaande stelling afkomstig uit een partij van Mykhaylo Oleksiyenko tegen Volokitin (Kiev 1998).

Deze partij werd gespeeld in een kampioenschap onder de 12 jaar. De stelling is beslist de moeite waard om even goed te bestuderen. Wit is aan zet.

Tip: u vindt complete uitwerkingen van alle stellingen onderaan dit artikel.

De jonge Oleksiyenko deed het niet goed en kwam al snel verloren te staan. De voorbeelden uit het eerste deel  zijn allemaal afkomstig uit partijen van Oleksiyenko. Zelf zegt hij erover dat ze relatief eenvoudig zijn en dat de volgende hoofdstukken lastiger zijn. In From Beginners to World Class, het tweede deel van dit tweeluik, doen de auteurs er een schepje bovenop.

Het volgende voorbeeld is afkomstig uit een partij tussen Korobov en Ionov (Sochi 2008). Wat meteen opvalt, is dat er van alles hangt. Denk daarbij bijvoorbeeld aan de pionnen op d4 en g2. Verder is er sprake van wat Oleksiyenko ‘semi-gedekte stukken’ noemt. Dat zijn stukken die slechts door één ander stuk worden gedekt (of met evenveel aanvallers als verdedigers). Die semi-gedekte stukken zijn vaak prima aanvalsobjecten. Kijk maar eens of u de juiste oplossing vindt (wit aan zet).

De volgende stelling is afkomstig uit hoofdstuk 6, stelling 181 uit een internetpartij tussen Aronian en Vidit (2020).

Bij het zien van deze stelling denkt menigeen vast:

“O, een eindspel met lopers van ongelijke kleur, het zal wel snel in remise eindigen!”

Mis poes! Dit soort stellingen waarin zich ook nog zware stukken op het bord bevinden zijn vaak juist niet remise. Kijk maar even of u zelf op het goede idee komt.

Deel 2 – Accelerate and Win

Deel 2 gaat lekker verder met de opgaven. Het verschil is dat we nu voorbeelden krijgen van wereldkampioenen en hun rivalen. Met als toetje het laatste hoofdstuk. Daarin gaan de auteurs dieper in op de rol van computers en vooral: dat we ze niet altijd moeten geloven. Want er zijn nog steeds stellingen waarmee het siliconen monster niet zo goed raad mee weet.

Zelfs Stockfish 16.1 vindt hier niet het juiste antwoord. Overigens merk je wel meteen dat de ontwikkeling van de machines verdergaat. Mijn Stockfish 16.1 vond in enkele voorbeelden al wel weer de juiste oplossing.

Kort en goed: de elektronica is minder betrouwbaar als het gaat om ontwikkelen van plannen of bij gevallen van zetdwang.

Neem het volgende voorbeeld. Wit is aan zet.

Nog enkele voorbeelden

Zelfs ex-wereldkampioen Smyslov (met zwart) vond de beste oplossing niet in een partij tegen Kholmov. In onderstaande stelling speelde hij een ietwat tamme zet waarna de partij in remise eindigde. Er was veel sterker.

Nog een leuk voorbeeld met een onverwachte zet. Deze keer van onze enige echte wereldkampioen Max Euwe met zwart.

Al met al twee zeer geslaagde oefenboeken boordevol uitstekend materiaal. Er is geen woord gelogen als de auteurs zeggen “wanneer je deze oefeningen consequent doet, word je zeker een betere schaker!” Daar is het toch allemaal om te doen. Nou ja, en hopelijk ook om er veel plezier aan te beleven en het heerlijke gevoel te hebben dat je net zo goed of beter bent dan een wereldkampioen.

Hieronder vindt u alle partijfragmenten en kunt u ze naspelen in de viewer.

Gegevens: Turbo-Charge your Tactics 1 – Drive Your Improvement en Turbo-Charge your Tactics 2 – Accelerate and Win

Michel schaakt al sinds begin jaren '70. Hij speelde bij schaakclub Utrecht (2e klasse KNSB) en hij was destijds ook redacteur van het clubblad. Tegenwoordig is hij lid van sv Pegasus in Amstelveen. In het dagelijks leven was hij verkooptrainer (www.salesquest.nl) en publiceerde diverse boeken en artikelen over verkopen en marketing. Hij is gediplomeerd schaaktrainer (2).