Recensie: Rakhmanov’s Secrets of Opening Preparation

De Russische grootmeester Aleksandr Rakhmanov (geboren 1989, FIDE-rating ongeveer 2650) probeert in zijn boek inzicht te geven in de wereld van openingsvoorbereiding. Er zijn massa’s schaakboeken verschenen over specifieke schaakopeningen, maar het aanbod dat enkel is toegewijd aan de manier waarop we openingen zouden moeten bestuderen is veel kleiner.

Inhoud

Rakhmanov probeert de wereld achter schijnbaar toevallig gespeelde zettenreeksen, die we op het bord van topspelers gespeeld zien worden, toegankelijk te maken. Aangezien er een grote geheimzinnigheid schuilgaat in de voorbereiding van topschakers, zal de auteur daarom (niet anders kunnen dan) uitgaan van een persoonlijke benadering.

In de inleiding doet Rakhmanov enkele bekentenissen, namelijk dat hij niet bepaald geniet van openingsvoorbereiding en dat het een noodzakelijk kwaad is op zijn niveau, alsook dat hij zijn eigen partijen niet diep genoeg analyseert. Hij komt daarbij eerlijk tegemoet aan de belofte die hij aan het begin doet, zelfs als hij daarbij zijn eigen gebreken onderschrijft. Hij legt uit welk type stellingen hem bevalt en gaat in op de redenen waarom hij bepaalde openingen speelt, wat de lezers stimuleert om over hun eigen openingskeuzes te laten nadenken.

Soms is Rakhmanovs schrijfstijl wat terughoudend, want zodra hij iets beweert waar hij dankzij zijn speelsterkte een interessant perspectief zou kunnen bieden – zoals dat het karakter van spelers zijn weerslag vindt in hun spel, of waarom het tegen een sterkere speler beter is om zo lang mogelijk in de theorie te blijven en het tegen een zwakkere speler handiger is om juist vroeg af te wijken – werkt hij deze ideeën verder niet uit.

Het boek bestaat uit elf hoofdstukken, die elk gaan over een belangrijk principe in openingsvoorbereiding, bijvoorbeeld: een correct gebruik van boeken en video’s, het voor de eerste keer spelen van een opening, maar ook hoe je je het beste tegen een specifieke tegenstander voorbereidt. Vervolgens laat Rakhmanov partijen van zichzelf zien, waarbij hij dieper ingaat op deze principes. Een voorbeeld is zijn voorbereiding tegen de Russische grootmeester Daniil Dubov, voormalig secondant van Carlsen. Rakhmanov legt uit dat hij in zijn voorbereiding op een rustige, evenwichtigere stelling aanstuurde, aangezien Dubov niet houdt van partijen van een dergelijk karakter.

Wat opvalt is dat het boek, ondanks de persoonlijke inslag, zowel qua onderwerp als qua doelgroep zeer specifiek is. Intensieve openingsvoorbereiding wordt pas interessant voor spelers met een rating vanaf 2250-2300, aangezien de meeste partijen van lagere speelsterkten toch voornamelijk door tactiek beslist zullen worden. Tot die tijd volstaat men met algemene openingsprincipes zoals pionnen in het centrum en stukken ontwikkelen, afgezien van concrete kennis van enkele (het liefst tactische) varianten. Niettemin laat de auteur ons nadenken over de manier waarop wij schaken, wat voor iedereen nuttig kan zijn.

Afgezien van Rakhmanovs tips zijn de analyses van zijn partijen zeer instructief, ook al zijn deze gestoeld op zijn eigen repertoire. Voor degenen die een repertoire hebben dat weinig overeenkomt met dat van hem kan het dus zonde zijn om voor alleen de adviezen en niet de analyses het boek aan te schaffen. Toch kan dit ook leerzaam zijn, omdat de lezer een kant-en-klaar toprepertoire inclusief analyses krijgt aangeboden.

Bestelpagina op de website van de uitgever: thinkerspublishing.com/product/rakhmanovs-secrets-of-opening-preparation/

Inkijk – voorwoord, inleiding en deel 1 t/m pagina 20 (pdf):

thinkerspublishing.com/wp-content/uploads/2021/06/RAKHMANOV.pdf